Logistikk – jorden rundt
For Knut Mauritz Frostad (48) er logistikk et være eller ikke være.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Shipping har vært min store utfordring som profesjonell konkurranseseiler verden rundt. Logistikk er utrolig kult når en utfordrer naturen med stor risiko og når vær og vind representerer stor uforutsigbarhet, forteller han til Moderne Transport.
Vi møtte den profesjonelle seileren, foredragsholderen og næringslivscoachen på Logistikkdagen 2016 i Sarpsborg nylig.
Avhengighetsforhold
Han har vært i et avhengighetsforhold til GSI, Maersk, DHL og Schenker siden han vinteren 2008 ble ansatt som øverste sjef for Volvo Ocean Race. Seilasen på ni måneder jorden rundt til alle kontinenter er et av verdens største sportsarrangementer med gedigne logistikkutfordringer.
Logistikk i et globalt distribusjonsnettverk er viktig for Volvo Ocean Race. 30-40 lastebiler og 240 containere er tilknyttet innhentings- og distribusjonstransportene til regionale huber, distribusjonssenter og 11 forskjellige verdenshavner som Hong Kong. Frostad-teamet består av opptil 190 ansatte fra 24 nasjoner, kompetente mennesker i alle logistikkledd og i hele verdikjeden.
Best på basic
– For å sende containere verden rundt gjelder det å være best på basic, men samtidig være forberedt på omstillinger hele tiden. Det eneste vi ikke har nok av, er tid. Vi snakker om et komplekst puslespill som krever stor kreativitet. 80 prosent av vellykket logistikk har med mennesker å gjøre, sier Frostad og fremhever ydmykhet som den fremste menneskelige egenskapen.
Volvo Ocean Race, et av verdens største sportsbegivenheter omfatter levering av globale logistikkløsninger og tjenester som flyfrakt, sjøfrakt, landtransporter, fortolling, utstyr til håndtering av materiell, oppbevaring, reservedelsdistribusjon og event-tjenester til Volvo Ocean Race-arrangørene.
Begivenheten strekker seg over ni måneder på fem kontinenter. Arrangementet tiltrekker seg verdens mest profesjonelle seilere og alle deres interessenter, alle i et fellesskap av de beste innen klassen.
Idrettsbragd
Seileren Frostad var reserve under Sommer-OL 1988 og deltok i Sommer-OL 1992. Siden deltok han fire ganger i Whitbread/Volvo Ocean Race. Første gang i 1993-94 på den svenske båten «Intrum Justitia», senere to ganger som skipper på «Innovation Kværner» (97-98) og «Djuice» (2001–02) og som vaktkaptein på sydishavsetappene på «Brasil 1» (2005-2006). Frostad har seilt profesjonelt i Japan, USA og Frankrike. De seneste årene i Formula 60 trimaran-sirkuset. Han vant i 2004 og ble nr. 2 i 2005 i den skandinaviske Nokia Oops Cup.
Frostad har de seneste årene drevet prosjektet «Academy», som kombinerer seiling med ledertrening og lagtrening for partnerselskaper til prosjektet.
Gir seg på topp
Etter å ha ledet verdens beste seilere rundt jorden i tre omganger, hadde Frostad sin siste dag på Volvo Ocean Race-kontoret i Alicante 9. februar.
- Nå skal jeg seile med familien i en nyinnkjøpt katamaran, forteller Frostad til Moderne Transport.
I denne båten skal Frostad og familien bo det nærmeste året, og blant annet seile og oppleve norskekysten.