Sjøgods-satsing i Midt-Norge
Nystiftede Kysthavnalliansen i Midt-Norge skal bidra til mer gods fra vei til sjø.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kristiansund og Nordmøre Havn IKS og Nord-Trøndelag Havn – Rørvik, som er under etablering, gikk tirsdag sammen om å danne Kysthavnalliansen.
Den nye alliansen overføres etter hvert til det nye havneselskapet i Nord-Trøndelag.
Landets største tiltak
- Alliansen skal arbeide for å overføre mer gods fra vei til sjø. I første omgang sjøtransport av fisk fra kysten av Midt-Norge til Kontinentet, forteller havnefogd Paul Ingvar Dekkerhus i Vikna som står sentralt i dette arbeidet.
Han viser til at sjøtransport av laks og hvitfisk fra Midt-Norge representerer et av landets største tiltak for overføring av gods fra vei til sjø.
- Potensialet tilsvarer mer enn 3000 vogntog årlig, understreker Dekkerhus.
Stort potensiale
For samarbeidspartner Kristiansund og Nordmøre Havn/Hitra Kysthavn er antallet semitrailere ut fra Hitra/Frøya over 16.000 pr. år. Mer enn halvparten av disse er rettet mot Kontinentet.
Samlet utgjør potensialet i dag et årlig redusert antall trailere på veinettet mellom Midt-Norge og Kontinentet på 12.000-13.000. I tillegg kommer returtrafikken på vei.
Utfordringer og muligheter
- Med den forventede produksjonsøkningen av fisk kan veitransporten dobles innen 2020. Vi ser både utfordringene og mulighetene i dette. Kysthavnalliansen i Midt-Norge skal åpne sjøveien for sjømateksporten, sier Dekkerhus.