Xeneta endrer spillereglene
– Uten en samarbeidsplattform mellom kjøper og selger går vi glipp av rasjonelle og billige løsninger.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det understreket Thomas Sørbø (34), medstifter og forretningsutvikler i selskapet Xeneta, på Logistikkdagen i Østfold nylig. Han representerer en av Nordens ti mest spennende oppstartselskaper.
Det hele startet på Peppes Pizza i Nydalen i Oslo i 2012. Patrik Berglund (33) og Thomas Sørbø møtte utvikleren Vilhelm Vardøy (31). De to fortalte om en idé de hadde fått mens de jobbet i shipping. Dagen etter sa Sørbø opp jobben sin og etablerte i stedet en prissammenligningstjeneste.
Snur opp ned
I dag er gründerne godt i gang med å snu opp ned på spillereglene i shipping-industrien. Antallet ansatte har økt fra tre til 30 fra ti nasjonaliteter. 50 prosent av staben er utviklere, resten er salg og support.
Sørbø har utdannelse fra BI og yrkeserfaring fra Nordilog AS, logistikksjef Norge i Kuehne+Nagel, samt prosjektlederjobber innen logistikkløsninger.
– Det eksisterer fortsatt en milliardindustri med utdaterte exelark. Dette skal vi gjøre business på i 2016 med web-baserte enkle løsninger som verktøy. Benchmarking (prissammenligning) og utveksling på felles plattform mellom kjøper og selger er løsningen på rasjonelle og billige løsninger. Faktabasert informasjon og forutsigbarhet er særdeles viktig i logistikken, sier Sørbø.
Han forteller at ideen var å sprenge prishemmeligholdet innen container-shipping og samtidig ta kontroll over datastrømmen som viser hvor containere beveger seg til sjøs.
- Speditører er mellomleddet man forhandler med ved kjøp av plass på et frakteskip. De har i teorien åpne prislister, men disse gir lite eller ingen pekepinn på det reelle prisnivået fordi alt inngår i større avtaler med rabatter, forteller Sørbø og fortsetter:
- Det er en industri hvor varer du kan sammenligne med melk og brød selges med 200 prosent prisforskjell. Det er sprøtt at det finnes en industri som er så lite transparent, sier Sørbø.
Gjør bransjen oversiktlig
For en kunde er det ekstremt vanskelig å ha prisoversikt. Xeneta er i ferd med å gjøre bransjen oversiktlig. Selv om selskapet tjener penger ved å selge lisenser på prissammenligning for container-shipping, er det dataene de fisker som er det egentlige målet.
- Datagrunnlaget gir de som abonnerer på Xenetas tjeneste en unik mulighet til å benchmarke ulike transportalternativ. Slik kan man som transportkjøper sikre seg mot å betale overpris for frakttjenester, mens rederier kan kontrollere at ikke de priser seg ut i forhold til sine konkurrenter. Målsetningen vår er å få en global dekning på de store, viktige handelsrutene. Nå jobber vi med å få flere medlemmer. Jo flere priser, jo bedre benchmarkingverktøy får vi, sier Sørbø.