Full utbygging i Orkanger
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Orkanger Havn har fått et stort og viktig ansvar både som regionhavn og for å løse logistikkutfordringene i Midt-Norge.
Et flertall av lokalpolitikerne har sagt sitt ja til havneutbyggingen.
100.000 TEU
Havnen utvikles nå til en konkurransedyktig container- og ro/ro-havn for både stykkgods og industrigods.
Orkanger Havn er en del av Trondheim Havn IKS som skal bygge ut over 200 dekar. Dette er et område for både lager- og logistikktjenester med en årlig håndteringskapasitet på 100.000 TEU.
Viktig logistikkledd
Orkanger Havn blir et sentralt logistikkledd med å ta importgodset til Trøndelag sjøveien fra kontinenthavnene.
Dermed slipper mye av godset å gå via flaskehalsen Alnabru i Oslo for videre frakt på bil eller bane.
En slik logistikkløsning vil avlaste veinettet, og samtidig frigjøre kapasitet på jernbanen for det godset som naturlig bør gå mellom Oslo og trønderhovedstaden.
Orkanger Havn, som ligger 35 kilometer sørvest for Trondheim, vil nå utvikles for containerstuffing, lagring og cross-docking og fasiliteter som logistikkhotell, trailerparkering, vaskehall for trailere og kontorbygg.