Logistikkpris til Loyds
Til topps med postkjerra, Paxster, som kan revolusjonere postbudenes hverdag.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Under Logistikkonferansen "Østfold - Porten mot Europa" i Sarpsborg torsdag 25. april, stakk Loyds Industri av med Logistikk- og innovasjonsprisen. Prisen har blitt delt ut fire ganger under Logistikkforeningen i Østfolds årlige konferanse.
Det er det innovative elektriske kjøretøyet Sarpsborg-bedriften har utviklet spesielt for postbud, i inn- og utland, som vippet det hele i favør av Loyds. Kjøretøyet, som har fått navnet Paxster, er tidligere i år tildelt to designpriser av Norsk Designråd.
Både kjøretøyet i seg selv og innovasjonsprosessen frem til ferdig produkt er vektlagt av juryen i Logistikkforeningen Østfold.
Det er foreløpig kun seks Paxster som er ute i felttest hos Posten Norge, men ambisjonsnivået er å rulle ut mange flere. Til mtlogistikk.no forteller utvikler Ulf Tolfsen at også postvesenet i andre land, som La Poste i Frankrike, har signalisert sin interesse for denne skreddersydde postdistribusjonsløsningen.
- Vi går spennende tider i møte, og selv om vi skulle få inn store ordre både i Norge og fra utlandet skal vi ha produksjonskapasitet nok til å håndtere dette her i Sarpsborg, forteller han.
Paxster, finnes i flere ulike versjoner, både med og uten tak. Loyds vektlegger at dette ikke er en modifisert bil eller ATV, men en løsning som er bygget opp helt fra bunnen av, skreddersydd postbudenes arbeidshverdag.
Til tross for sin beskjedne størrelse, den er knapt større enn en moped, har kjøretøyet en nyttelast på ca. 200 kg. Batterikapasiteten skal være tilstrekkelig til å kunne gjennomføre et helt arbeidsskift (50-80 km).