Stor spam-bot til PostNord
Sendte SMS til 855.174 personer, ifølge Forbrukertilsynet i strid med markedsføringsloven.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
PostNord må betale 600.000 kroner i overtredelsesgebyr for å ha sendt ut markedsførings-SMS-er til hundretusener forbrukere uten å ha innhentet samtykke.
Det har Forbrukertilsynet bestemt, som mener SMS-ene er et grovt brudd på markedsføringsloven. Dette er den største spam-boten som er gitt til noe norsk firma.
I løpet av desember 2018 sendte PostNord ut SMS-reklame til totalt 855.174 forbrukere. Tilsynet mottok totalt 18 klager på disse sms-ene.
– Med tanke på at PostNord innhenter personopplysninger til et stort antall forbrukere i Norge, er det ekstremt viktig at selskapet ikke utnytter disse opplysningene i strid med lovverket, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukertilsynet.
Lenke til portal
Den første SMS-en, som ble sendt ut til 508.744 forbrukere, hadde følgende ordlyd, ifølge tilsynet:
«Få gode tilbud, råd og tips før julehandelen fra PostNord. Som bruker av my.postnord får du dine rabatter og fordeler her: http://bit.ly/postnord-kampanje. Avmelding? Send PN STOPP til 2012»
PostNord har anført at de fikk mange negative tilbakemeldinger på at den første SMS-en ble oppfattet som reklame. Selskapet endret derfor teksten i SMS-en og innholdet på kampanjesiden som lenken førte til.
Den andre SMS-en, som ble sendt ut til 346.439 forbrukere, hadde følgende ordlyd:
«Få gode råd og tips før jul fra PostNord. Som bruker av my.postnord får du tilgang til prioritert kundeservice her: http://bit.ly/postnord-kampanje. Avmelding? Send PN STOPP til 2012».
– Informasjon
Forbrukertilsynet konkluderer med at begge de utsendte SMS-ene inneholdt markedsføring. PostNord mener dette var en informasjons-sms og ikke en markedsførings-sms.
– Det stemmer at vi har fått et overtredelsesgebyr fra Forbrukertilsynet, som følge av at vi sendte ut sms-er i desember med oppfordring til forbruker om å hente pakkene sine i høysesong, der var det også link til vår portal my.postnord.no, sier Bjørn Thorvaldsen, kommunikasjonssjef i PostNord til MT
Forbrukertilsynet mener imidlertid sms-en inneholdt reklame.
– SMS-ene inneholdt markedsføring og ikke bare praktisk informasjon til forbrukere som ventet pakker. Dette burde PostNord ha innsett, sier Haug.
PostNord vurderer nå hvordan de skal forholde seg til vedtaket.
– Vi vurderer nå om vi skal påklage eller akseptere dette vedtaket. Imidlertid har vi jobbet med å tydeliggjøre samtykkeprosessene våre, slik at det nå skal være helt klart og tydelig hva man takker ja og nei til av informasjon og tjenester når man registrerer seg som bruker hos oss, sier Thorvaldsen.