Utfordrende netthandel for Tollvesenet
Økt netthandel med utlandet har gjort hver enkelt forbruker til en importør. Det skaper utfordringer for Tollvesenet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Netthandel påvirker oss i betydelig grad. Vi må forsøke å øke vår tilstedeværelse i disse varestrømmene. Vi må også øke vår kunnskap om nettet som markedsplass både for legale og illegale varer, sier Tolldirektør Bjørn Røse til MTlogistikk.
Jobben til Tollvesenet blir mye vanskeligere når hver enkelt forbruker selv får tilsendt varer rett i postkassen, fremfor at varene blir sendt til Norge samlet av en profesjonell importør. Ikke bare blir antall forsendelser høyere, det vil både være fristelser blant forbrukere til å ikke deklarere skikkelig, samt at kunnskapsnivået om hva det skal betales toll og avgifter for nok heller ikke er det beste.
- Der må vi bli bedre. Vi må gå så langt vi kan for å få oversikt over bestillingssiden på disse nettsidene. En god del av henleggelsene av saker vi har meldt, blir henlagt fordi det er vanskelig å bevise, sier Røse.
Det holder for eksempel ikke at en person har fått en ulovlig forsendelse sendt til sin adresse, det må også bevises at det var vedkommende som faktisk bestilte varen dersom det skal bli aktuelt med straff.
- Én mulighet er å få etterforskingskompetanse slik de har i Sverige og Finland. En annen mulighet er at man i større grad kan sanksjonere administrativt, altså flytte litt på grensene hva som skal inn i rettssystemet og hva som Tollvesenet kan skrive ut av gebyrer og bøter, sier Røse.