PostNord på 40 terminaler
8.januar ble PostNord Logistics lansert på over 40 terminaler i Norge.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Dermed har fem varemerker i Norge også fått styrket posisjonen på det nordiske logistikkmarkedet.
– PostNord opererer primært i Norden, og med det nye felles varemerket blir vår styrke her tydeligere på en helt annen måte enn før, sier adm. direktør Robin Olsen i PostNord Logistics AS.
Lang reise
Konsernets norske virksomhet har hatt en fantastisk reise siden det daværende Posten Sverige kjøpte seg inn som deleier (50%) i Tollpost Globe for ti år siden.
- Vi har kjøpt opp kompletterende virksomheter, sist i form av Byrknes Auto og Harlem Transport. Omsetningen har økt fra én til fem milliarder kroner med en bransjeledende resultatmargin på 6%, sier Olsen.
I dag består PostNords norske logistikkvirksomhet av 1600 medarbeidere fordelt på 40 enheter. Det som har manglet, er et felles varemerke for å kunne møte markedet som ett selskap.
Ny kultur
De praktiske forberedelsene har allerede kommet et godt stykke på vei. Over 200 distribusjonsbiler og 600 containere er blitt omprofilert og utstyrt med den nye PostNord Logistics-logoen. Men det er bare en del av arbeidet. Den store utfordringen er å få medarbeiderne til å føle seg som en del av PostNord-kulturen, og at kundene raskt blir kjent med det nye varemerket og hva det står for.
– De fleste her har ikke noe forhold til varemerket PostNord. Det er helt ukjent hva slags virksomhet vi driver med. Det betyr at den kommunikative utfordringen er stor. Vi starter kommunikasjonsaktivitetene i januar, og det vil bli gjennomført aktiviteter i løpet av hele året, sier Robin Olsen.