Transportstreik og lockout
Arbeidstakerorganisasjonen Svenska Transportarbetareförbundet (Transport) tar ut 25 terminaler i streik fra i dag, onsdag 24. april, klokken 12.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Arbeidstakerne og motparten, Biltrafikens Arbegivareförbund, fortsatte forhandlingene i natt, uten å bli enige.
- Vi er kommet nærmere hverandre, men fortsatt aksepterer ikke arbeidsgiverne en løsning på det sentrale spørsmålet om innleid arbeidskraft. Den situasjonen som råder på arbeidsmarkedet i dag er helt uakseptabel, sier Transports leder Lars Lindgren.
I går klokken 15 fikk Transport et sluttilbud fra forhandlingslederne som innebar en 37 måneder lang avtale som skulle gi 1827 kroner mer i lommeboken til sjåfører og terminalarbeidere.
«Budet var 50 kroner lavere enn det Transport anser at øvrige forbund har fått – med hensyn til at sjåførene og terminalene ligger ett år etter resten av LO», skriver Transport på nett.
Men det var ikke denne femtilappen som gjorde at forhandlingene til slutt brøt sammen:
- Det viktigste er bemanningsspørsmålet. Arbeidsgiverne vender en kjølig skulder til en løsning som skulle motvirke misbruket av innleid arbeidskraft, sier Lindgren.
- I flere år har vi sett skremmende eksempel på at ansatte sparkes, for siden å få komme tilbake til samme arbeidsplass som innleid i utrygge stillinger. Det er en uverdig situasjon på det svenske arbeidsmarkedet.
I dag går ansatte ved 25 terminaler ut i streik klokken 12. Arbeidsgiverne svarer med å kjøre lockout mot flere sjåfører og terminaler på torsdag, 25. april.