Tines Ann-Norill Stennes har sendt søknad til samferdselsministeren om å få utvide veikapasiteten med 24 nye veistrekninger for modulvogntog, blant annet for hybridlastebilen Nikola One.19.10.16.Foto: Per Dagfinn Wolden

Tine skal kutte utslipp med modulvogntog

Tine vil redusere dieselforbruk med 1,2 millioner liter og transporten med 10.000 lass årlig ved å bruke modulvogntog.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå inviterer også logistikk- og industriaktøren leietransportørene med på laget i det grønne skiftet.

Nærmere 50 av Tines 84 leietransportører deltok da selskapet inviterte til kick-off for overgang til grønn transport på Thon Hotell Oslo Airport onsdag denne uken.

- Skal vi lykkes med å få til et grønt skifte er vi avhengig av å ha våre leietransportører med på laget. Dette er første gang vi involverer våre transportører til en slik felles satsing, understreket Tines konsernsjef for logistikk, Aniela Gjøs.

Best i klassen

Tine satser tungt på det grønne skiftet med å investere 500 millioner kroner i nye biler med Euro6-motor og overgang til HVO biodiesel. I tillegg vil selskapet være best i klassen og gå i spissen for utprøving av ny teknologi. Bestillingen av Nikola One og samarbeidsavtalen med Scania om å teste ut en hybridlastebil for levering av produkter i byer og tett befolkede områder er eksempler på dette.

Tines transportører aksepterer at de innen 2020 skal benytte bil med Euro6-motor og benytte HVO som drivstoff. Tine vil inspirere bedrifter til å iverksette piloter for alternative energikilder som biogass, el-drift eller hydrogen.

Modulvogntok i hele landet

Tirsdag denne uken sendte direktør for Tines Råvarehåndtering, Ann-Norill Stennes, søknad til samferdselsministeren om å få utvide veikapasiteten med 24 nye veistrekninger for 25,25-meter lange 60 tonns vogntog i et landsomfattende transportnett.

- Større vogntog vil gi en betydelig miljøgevinst, forteller Stennes til Moderne Transport.

En av årsakene til at Tine ønsker et landsdekkende veinett for modulvogntog er planene om å bruke den nye hybridlastebilen Nikola One i Norge. Tine har som første selskap i Norge bestilt hybridtrekkvognen fra USA for å teste ut den kraftige trekkvognen på tank- og mellomtransport.

- Men det 25 meter lange vogntoget overskrider dagens ordinære bestemmelser, sier Stennes.

Etter planen skal den første Nikola One avdukes i Salt Lake City i desember. I løpet av et par år håper Tine å ha vogntoget på norske veier.

Nye HVO-stasjoner

Circle K vil i løpet av året øke antallet HVO-stasjoner for fylling av det syntetiske biodrivstoffet HVO 100 fra 13 til 16.

– Vi vet at Tine vil noe. Det bidrar til stor forutsigbarhet for oss som jobber med hele verdikjeden i transportbransjen, sier Key Account Manager Roar Fjeld i Circle K.

Han trekker fram logistikk-knutepunktet Narvik som et interessant sted for plassering av en ny HVO-stasjon. I dag ligger stasjonene sør for Dovre.

Uansett er Circle K-stasjonene et viktig tilbud for tungtransporten, og et supplement til Tines 14 egne tankanlegg.

– Det er viktig at vi går sammen om satsingen på fossilfrie alternativ for å minske klimapåvirkningen, sier Fjeld.

HVO, hydrert vegetabilsk olje, er en fornybar diesel som baseres på animalske og vegetabilske oljer, avfall og restprodukter. HVO100 er et klimavennlig alternativ til fossil diesel som minsker CO2-utslippene med opptil 90 prosent. Produktet fungerer utmerket i vanlige dieselmotorer.

Powered by Labrador CMS