
Dette er verdens raskeste ferge
1000 passasjerer. 150 biler. Og 107 Km/t.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Francisco er det første høyhastighetsfartøyet med dual-fuel-teknologi som også er en passasjerferge. Ifølge produsenten, australske Incat, er det snakk om verdens raskeste sivile skip, og har oppnådd en hastighet på 58,1 knop (107,6 km/t).
Til sammenligning går Color Lines Super Speed-ferger med en marsjfart på 27 knop.
Det finnes selvsagt noen speedbåter og noen militære fartøy som kan gå raskere, men ingen skip som kan transportere 1000 passasjerer og 150 biler.
Skipet eies av Buquebus, og er nylig satt inn i trafikk mellom Buenos Aires i Argentina og Uruguays hovedstad Montevideo. Målet er å utkonkurrere flytrafikken mellom de to hovedstedene over Rio de la Plata.
Fergen er 99 meter lang og bruker drøyt to timer på den rundt 200 km lange turen.
Fergens høye hastigheter skyldes en kombinasjon av en svært effektiv katamarandesign, bruk av ekstremt lett og sterkt aluminium, og ikke minst to 22MW GE LM2500 gassturbiner, tilvarende de som finnes i en Boeing 747, som driver W¨rtsilä LJX 1720 vannjeter. Den bruker LNG som sitt primære drivstoff.
Fergen skulle opprinnelig hete Lopez Mena, men ble døpt av den argentinske presidenten Christina Fernandez de Kirchner til Francisco, etter den argentinskfødte nåværende paven.