- Nå går pakkingen som en lek
En investering på 50 millioner kroner har både vært lønnsom og avlastende for Norsk Hundefór AS.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nortura-eide Norsk Hundefór AS har investert tungt i sitt nye pakke- og palleteringsanlegg. Nå er et komplet interntransportanlegg i drift, og ferdige bokser med hundemat samles, sorteres, palleteres og sluttmerkes.
Investeringen på 50 millioner kroner har vært stor, men har vist seg lønnsom. Bemanningen er nå den halve av hva den var før anlegget kom på plass, opplyser leverandøren ITO i en pressemelding.
Teknisk ansvarlig Otto Bø i Norsk Hundefór er svært fornøyd med resultatet:
- Inntil nylig slet vi skikkelig tungt. Det å skyve tunge baljer med kjøtt hit og dit hele dagen er ingen dans på roser. Og tenk på all pallesnuingen som måtte til! Riktignok hadde vi hjelp av trucks akkurat her, men det var et forferdelig styr for å få pakket alt korrekt.
- Nå går pakkeprosessen som en lek, og dette har gjort hverdagen vår mye, mye enklere, bekrefter Bø.
2700 enheter i timen
Nyanlegget i Sirevåg i Rogaland er prosjektert og satt i drift av systemleverandøren ITO AS på Grønland i Oslo. Strømmen av hundematbokser blir fordelt i aktuelle mønstre av en styrestasjon fra italienske Prismatic. Boksene blir fordelt enten 1x5, 2x2 eller 3x2 og med boksefrontetikettene vendt utover til kjapp identifisering av den aktuelle butikkvarianten.
På enden av linjen blir de ferdige brettpakningene krympefilmpakket individuelt og sendt til et palleteringsanlegg av merket M6 fra italienske Lorenz Pan.
Anlegget kan samle inntil 45 enheter i minuttet (2.700 i timen) og holde styr på 15 forskjellige produkttyper og mønstre. Derfra lander den aktuelle varen i en strekkfilmmaskin med betegnelsen «Pall-Pack 8000» fra Pall-Pack AS, hvor pallene får toppforsegling og blir stablet to og to via en oppløfter, for å så å bli samviklet.
En etiketteringsmaskin levert av ACT Gruppen runder automatpakkeprosessen av.
Produserer for eksport
- Etter denne rasjonaliseringen produserer vi noe slikt som 30 millioner bokser i året med mindre enn 25 ansatte, mot rundt 50 før. Samtidig har vi redusert feilkildene og skapt bedre betingelser for den gjenværende arbeidsstokken, sier daglig leder i Norsk Hundefór, Jon Kasland.
En slik effektivisering er tvingende nødvendig for en eksportbedrift i høykostlandet Norge. Utenlandsandelen er på hele 98 prosent av en total årsomsetning på 130 millioner kroner for bedriften.