BEVART-TEAMET: Fra venstre: Simen Seeberg-Rommetveit, Elin Tangevold, Christian Nielsen, Håvard Lystrup, Mona Helness, Martin Barthel og Benedikte Bitnes.

Ivaretar verdiene under transporten

Når verdifulle kunstverk eller gjenstander fraktes fra museum til museum, må alle forholdsregler tas. Den norske startupen Bevart AS gjør det enkelt.

MÅ SIKRES: Når dyrebare og ømfintlige kunstgjenstander fraktes, er lastsikring alfa og omega. Det gjelder også ting som lys, temperatur og fuktighet, og her kan den norske startupen Bevart gi en hjelpende hånd.

– Vi spesialiserer på å overvåke kunst og gamle gjenstander. Det som er viktig er å overvåke enkelte faktorer som temperatur, luftfuktighet, lys og vibrasjoner som kan skade gjenstander om ting ikke gjøres riktig, forteller Christian Nielsen, en av folkene bak Bevart.

Bevart lager sensorer som museer og andre kan plassere sammen med gjenstandene på museet eller utstillingene. Men Bevart leverer også systemer som overvåker transporten av slike gjenstander.

ULIKE SENSORER: De fire sensorene til venstre er ulike transportsensorer som Bevart bruker, mens de to minste til høyre er ment for statisk overvåkning for eksempel i monter i et museum.

– Dette er en verden der gjenstander er mye på farten. Enten det er fra museum til museum eller kjøp og salg. Da er det en haug krav og forventninger til alle ledd – til utstillingen og transporten underveis. Du er ofte pålagt å ha dokumentasjon på forsvarlig håndtering og overvåking hele tiden, sier Nielsen.

Varsler

Bevart leverer overvåkingsutstyret samt rapportene som sluttkunden trenger. Både under transport og på museene kan overvåkingen settes opp slik at man vil varsles når det blir for mye vibrasjoner, temperatur utenfor fastsatte vinduer eller lignende. Et slik varsel kan for eksempel gå rett til en sjåfør, som umiddelbart kan gjøre endringer.

Startups på Transport & Logistikk

12 norske startups skal ha stand på Transport & Logistikk på The Qube på Gardermoen 21. og 22. oktober. Bevart AS er ett av disse oppstartsselskapene. 

Sensoren som Bevart bruker ved transporter, har innebygget sim-kort, slik at status hele tiden kringkastes til kundene. De er litt større enn sensorene som brukes inne på museene, som ikke har integrert sim-kort, men fortsatt så små at det er uproblematisk.

– Vi gjør vi det så enkelt at det ikke blir noe merarbeid for transportør og fraktselskap, sier Nielsen.

Underleverandører gjør ofte feil

Han forteller at det er vanskelig å finne gode tall på hvor ofte verdifulle museumsgjenstander eller kunst skades under transport, siden det er sjelden de som er involvert ønsker å fortelle om det.

– Men jeg vet det skjer mye under håndteringen av gjenstandene. Det skjer heldigvis mindre i bil under transport, men selv der kan teknikken svikte. Spesielt når store transportselskaper bruker underleverandører kan det skje ting, sier Nielsen.

Sammen med Håvard Lystrup eier Christian Nielsen eier mesteparten av aksjene i Bevart AS. Andre ansatte er også inne på eiersiden, og med seg på laget har Bevart også fått Startuplab og noen engleinvestorer.

Selskapet springer ut av et studentmiljø ved NTNU i Trondheim, og Bevart har i dag kontorer både i Trondheim og på Bygdøy i Oslo – et steinkast fra både Folkemuseet og Vikingskipmuseet.

I dag har Bevart cirka 20 betalende kunder, både i Norge og i Nederland og Storbritannia, forteller Nielsen.

Powered by Labrador CMS