Iveco Daily 35S21Oslorunden juni 2023

Gjerrig Daily med luftfjæring

OSLORUNDEN: Overrasker med lavt drivstofforbruk, og med «dobbel» fjæring er det ikke noe å si på kjørekomforten.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Iveco Daily 35S21HA8 V/P

Motor, type4 cyl diesel - 21HA8
Slagvolum2998 cm3
Maks. effekt210 hk
Maks. dreiemoment480 Nm v/ 1500 o/min
MiljøklasseEuro 6E
EU-forbruk bykjøring11,31-14,98 l/100 km
EU-forbruk landeveiskjøring9,99-10,36 l/100 km
EU-forbruk kombinert11,05 l/100 km
CO2-utslipp290 g/km
Kjørerute200 km
Totalt drivstofforbruk liter15,55 liter
Drivstofforbruk0,777 l/mil
Total kjøretid240 minutter
Gjennomsnittshastighet50 km/t
Type girkasse / antall trinnAutomat/8+1
DrivhjulBakhjul
Antispinn-system (ASR)Ja
Stabilitetssystem (ESP)Ja
Dekkdimensjon testbilBridgestone Duravis R660 eco 225/65R16C
Tillatt totalvekt3500 kg
Veid egenvekt m/fører foraksel / bakaksel m/ full tank2600 kg/1500 kg/1100 kg
Egenvekt i vognkort2605 kg
Tillatt aksellast foran / bak1900 kg/2240 kg
Utregnet nyttelast totalt900 kg
Maks. tilhengervekt3500 kg
Tillatt kuletrykk150 kg
Aktuell vekt i test3140 kg
Lengde / bredde / høyde*6166 mm/2050 mm/1900 mm
Akselavstand*3520 mm
Varerom (plan) l / b / h*3540 mm**/ 1800 mm/6000 cm***
Volum varerom*12 m3
Skillevegg bygger inn over vareromsgulvet18 cm
Bredde mellom hjulkasser*121 cm
Lastehøyde*60-76 cm (67 i kjøreposisjon v/tom bil)
Dørtype bak / b / h*Dobbeldør / 153 cm / 180 cm
Sidedør høyre - b / h*124 cm / 179 cm
Bredde førerkabin mellom dørpaneler163 cm
Lengde nedkant frontrute – bakveg151 cm
Bredde døråpning førerdør92 cm
Lengde på sitteputen i førersetet49 cm
Høyde fra førersetet til taket maks.102 cm
Avstand fra seterygg til ratt maks.60 cm
Avstand fra seterygg til pedaler maks.106 cm
Justering sete lengderetning / høyde22 cm / 6,5 cm
Justering ratt lengderetning / høyde5 cm / 4 cm
Gulvhøyde, fra bakken68 cm
Høyde stigtrinn (fra bakken / mellom trinn 1 og 2)43 cm/25 cm
Dette er plussDrivstofføkonomi
Luftfjæring
Lasterom
Dette er minusStigtrinn i sidedør
Vindstøy i høy fart
Koppeholder førerplass
Pris grunnmodell uten ekstrautstyr med motor og girkasse i testen599.000,- ex. mva

* = Fabrikkdata ** lengde ved gulv 362 cm *** Testbilen har påmontert kufanger, og er derfor 6166 mm lang

Iveco Daily har alltid vært en røff bil som virkelig tåler en støyt. De er nesten overdimensjonerte når vi snakker om varebiler inntil 3500 kg, noe som gjerne har kommet tydelig frem med en hard fjæring. Dersom du velger versjonen med AirPro-fjæring er en hard og ukomfortabel bakaksel en saga blott. Ettersom også førersetet er avfjæret blir fjæringskomforten helt i toppsjiktet for føreren.

Det er gått to år siden Iveco lanserte den siste generasjonen Daily, med en rekke nyheter. Stor etterspørsel etter biler og en vanskelig deletilgang i covid-perioden har medvirket til at vi først nå har fått anledning til å kjøre bilen denne nye fjæringen.

Luftfjæring

KJØRESTILLING: Luftfjæringen i normalhøyde.
SENKET: Luftfjæringen i senket stilling

Luftjæringen tilpasser seg kontinuerlig under kjøringen for å sørge for så god komfort og så gode kjøreegenskaper som mulig. Vi merker ikke noe særlig til denne funksjonen under vanlig landeveiskjøring, men kan konstatere at bilen er usedvanlig komfortabel i bakfjæringen, spesielt uten last og med lite last i varerommet. Det er i disse tilfellene den «gamle» bladfjæringen virkelig har sitt drawback og er stiv.

SENKET: Da bilen sto i litt skråning var det greit å senke bilen på fjærene for å få pallegaflene under pallen.

Det vi merker oss er at ved svært ujevn belastning på bakhjulene, så kommer det opp en feilmelding om at systemet ikke fungerer.

Ved hjelp av luftfjæringen kan man både heve og senke bakfjæringen, noe som forenkler inn og utlasting. Høydejusteringen kan gjøres både fra førerhuset og fra lasterommet. For å justere dette fra lasterommet må tenningen være på, noe vi fant upraktisk ettersom vi da uansett måtte frem i førerhuset for å skru på denne.

Under kjøring kan føreren velge mellom tre ulike komfort-programmer. Last, automatisk og myk. Systemet tilpasser seg den individuelle sjåførens kjørestil når det står i automatisk. Luftfjæringssystemet forhindrer også inntil 30 prosent av krengningen i svinger, noe som er med på å øke sikkerhet og kjørekomfort.

Drivstoff

Testbilen var utstyrt med trelitersmotoren til Iveco med det kraftigste effektuttaket som er 210 hk og 480 Nm dreiemoment og en Hi-Matic 8-trinns girkasse. En kraftpakke som kan dekke de fleste oppgaver.

I utgangspunktet er WLTP-tallene til Daily under blandet kjøring 1,10 liter/100 km og vi var derfor rimelig fornøyde da måleren på tripptelleren viste 0,93 l/mil. Det er nemlig ikke ett ille tall med 3100 kilos totalvekt og høyt varerom. Overraskelsen var dermed stor da vi toppet tanken og vi kun fikk på 15,5 liter, noe som gir ett forbruk på 0,77 liter/mil. Vi måtte dermed ta en liten ekstra runde for å sjekke at tanken faktisk var full og ikke hadde noen luftlommer, men fikk da kun på 0,3 liter så tallet viste seg reelt.

KONKURRERE: Ved hjelp av kjørestilindikatoren kan du konkurrere med deg selv om å kjøre snilles og dermed rimeligst mulig.

Iveco har en kjørestilindikator som gir ris og ros under kjøringen, og alle brå og kraftige handlinger du foretar deg med gass og brems blir strengt straffet med poengtrekk. Myk og balansert akselerasjon blir premiert, mens utrulling før du trykker på bremsepedalen blir premiert under retardasjon. Ved å kunne konkurrere med seg selv om høyest mulig score så bilr automatisk drivstofforbruket også hyggelig. Irriterende blir det også når noen kaster seg ut i en litt for liten luke slik at du må trykke på bremsen og blir «straffet» med ett poeng eller tre.

Kjøreopplevelsen

GOD: Vi fant oss godt tilrette bak rattet i nye Daily. Med avfjæret sete som kan heves og senkes er det greit å tilbringe noen timer bak rattet.

Testbilen var fullt utrustet med det aller meste som det er mulig å levere bilen med. Dette gjør selvsagt utslag i prisen, men det har også påvirkning på kjøreopplevelsen. Vi hadde nemlig oppgradert infotainmentsystem, Alexa som du kan spørre ut om det meste, adaptiv cruisekontroll, ryggekamera og filholder for å nevne noe.

Førersetet har som nevnt fjæring hvor man kan stille inn etter vekt, men enda viktigere er den utstyrt med det nye memory-foam materialet i setene.

Bilen er til tross for over 6 meters lengde usedvanlig smidig, og har meget god svingradius.

En ting vi derimot savnet var en koppeholder i dashbordet. Der den normalt sitter finner vi styringen til luftfjæringen, og med elektronisk brekk har det kommet en dobbelt koppeholder nede mellom fører og passasjersetet. Denne synes jeg sitter for lavt og du må føle deg frem for å plassere koppen eller flasken der under kjøring.

ROMSLIG: Det er god plass i det 12m3 store varerommet. Nyttelasten er på 900 kilo.

Lasterommet

Her finner vi tregulv og -kledning både rundt hjulbuene og på veggen. I taket sitter det tre LED-lys som gir god belysning. Det er også bra med festepunkter i gulvet for å sikre lasten. Med ett trinn på bakfangeren, samt muligheten for å senke bilen på luftfjæringen er innsteget bakfra meget komfortabelt. Trinnet på sidedøren er derimot noe smalt og det er lett å gli på dette på vei inn eller ut.

Nyttelasten er på rundt 900 kilo, litt avhengig av utstyrsnivå på bilen, i tillegg kan den trekke en henger på 3500 kilo.

Konklusjon

Daily overrasker stort når det gjelder drivstofforbruk med et forbruk på 0,77 l/mil. Videre har prisene på Daily utviklet seg i en positiv retning. Tidligere hadde de et rykte for å være i det øvre sjiktet. Men med en startpris på kr 599.000,- eks. mva. for en greit utstyrt bil med den samme motoren og girkassen som vi tester og rimeligere alternativer med andre motorer er bilen blitt meget konkurransedyktig i segmentet. Prisen på testbilen er ca. 750.000,-  eks. mva.

STYRING: Luftfjæringen styres fra denne bryteren på førerens venstre side. Heving og senking kan også utføres fra varerommet.
INDIKATOR: Nivået på luftfjæringen vises i displayet.
FEIL: I gitte situasjoner opplevde vi at vi fikk beskjed om at funksjoner i luftfjæringen temporært er ute av funksjon.
STERK: Med 210 hester og 480 Nm er 3-litersmotoren til Iveco meget sterk.
OPPBEVARING: Midt oppe på dashbordet finner vi en praktisk oppbevaringsplass.
LUKKET: I forkant av føreren er det et lukket rom for å oppbevare småsaker.
STORT: Under passasjersetene er det ett stort rom hvor man eksempelvis kan oppbevare støvler eller en anleggshjelm.
JUSTERING: Det mekaniske avfjærede førersetet har justeringsmuligheter for å stille inn ønsket vekt på fører.
ARBEID: Bak ryggen på midtsetet er det mulig å plassere en tablet PC, samt at luken kan benyttes som ett bord.
AUTOMAT: Girkassen funger meget godt.
SVAKHET: Det er ikke mange svakheter vi finner i Dailyen, men vi savner en koppeholder i en litt mer sentral posisjon enn på gulvet mellom setene.
Powered by Labrador CMS