Gjerrig Daily med luftfjæring
OSLORUNDEN: Overrasker med lavt drivstofforbruk, og med «dobbel» fjæring er det ikke noe å si på kjørekomforten.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Iveco Daily 35S21HA8 V/P
Motor, type | 4 cyl diesel - 21HA8 |
Slagvolum | 2998 cm3 |
Maks. effekt | 210 hk |
Maks. dreiemoment | 480 Nm v/ 1500 o/min |
Miljøklasse | Euro 6E |
EU-forbruk bykjøring | 11,31-14,98 l/100 km |
EU-forbruk landeveiskjøring | 9,99-10,36 l/100 km |
EU-forbruk kombinert | 11,05 l/100 km |
CO2-utslipp | 290 g/km |
Kjørerute | 200 km |
Totalt drivstofforbruk liter | 15,55 liter |
Drivstofforbruk | 0,777 l/mil |
Total kjøretid | 240 minutter |
Gjennomsnittshastighet | 50 km/t |
Type girkasse / antall trinn | Automat/8+1 |
Drivhjul | Bakhjul |
Antispinn-system (ASR) | Ja |
Stabilitetssystem (ESP) | Ja |
Dekkdimensjon testbil | Bridgestone Duravis R660 eco 225/65R16C |
Tillatt totalvekt | 3500 kg |
Veid egenvekt m/fører foraksel / bakaksel m/ full tank | 2600 kg/1500 kg/1100 kg |
Egenvekt i vognkort | 2605 kg |
Tillatt aksellast foran / bak | 1900 kg/2240 kg |
Utregnet nyttelast totalt | 900 kg |
Maks. tilhengervekt | 3500 kg |
Tillatt kuletrykk | 150 kg |
Aktuell vekt i test | 3140 kg |
Lengde / bredde / høyde* | 6166 mm/2050 mm/1900 mm |
Akselavstand* | 3520 mm |
Varerom (plan) l / b / h* | 3540 mm**/ 1800 mm/6000 cm*** |
Volum varerom* | 12 m3 |
Skillevegg bygger inn over vareromsgulvet | 18 cm |
Bredde mellom hjulkasser* | 121 cm |
Lastehøyde* | 60-76 cm (67 i kjøreposisjon v/tom bil) |
Dørtype bak / b / h* | Dobbeldør / 153 cm / 180 cm |
Sidedør høyre - b / h* | 124 cm / 179 cm |
Bredde førerkabin mellom dørpaneler | 163 cm |
Lengde nedkant frontrute – bakveg | 151 cm |
Bredde døråpning førerdør | 92 cm |
Lengde på sitteputen i førersetet | 49 cm |
Høyde fra førersetet til taket maks. | 102 cm |
Avstand fra seterygg til ratt maks. | 60 cm |
Avstand fra seterygg til pedaler maks. | 106 cm |
Justering sete lengderetning / høyde | 22 cm / 6,5 cm |
Justering ratt lengderetning / høyde | 5 cm / 4 cm |
Gulvhøyde, fra bakken | 68 cm |
Høyde stigtrinn (fra bakken / mellom trinn 1 og 2) | 43 cm/25 cm |
Dette er pluss | Drivstofføkonomi |
Luftfjæring | |
Lasterom | |
Dette er minus | Stigtrinn i sidedør |
Vindstøy i høy fart | |
Koppeholder førerplass | |
Pris grunnmodell uten ekstrautstyr med motor og girkasse i testen | 599.000,- ex. mva |
* = Fabrikkdata ** lengde ved gulv 362 cm *** Testbilen har påmontert kufanger, og er derfor 6166 mm lang
Iveco Daily har alltid vært en røff bil som virkelig tåler en støyt. De er nesten overdimensjonerte når vi snakker om varebiler inntil 3500 kg, noe som gjerne har kommet tydelig frem med en hard fjæring. Dersom du velger versjonen med AirPro-fjæring er en hard og ukomfortabel bakaksel en saga blott. Ettersom også førersetet er avfjæret blir fjæringskomforten helt i toppsjiktet for føreren.
Det er gått to år siden Iveco lanserte den siste generasjonen Daily, med en rekke nyheter. Stor etterspørsel etter biler og en vanskelig deletilgang i covid-perioden har medvirket til at vi først nå har fått anledning til å kjøre bilen denne nye fjæringen.
Luftfjæring
Luftjæringen tilpasser seg kontinuerlig under kjøringen for å sørge for så god komfort og så gode kjøreegenskaper som mulig. Vi merker ikke noe særlig til denne funksjonen under vanlig landeveiskjøring, men kan konstatere at bilen er usedvanlig komfortabel i bakfjæringen, spesielt uten last og med lite last i varerommet. Det er i disse tilfellene den «gamle» bladfjæringen virkelig har sitt drawback og er stiv.
Det vi merker oss er at ved svært ujevn belastning på bakhjulene, så kommer det opp en feilmelding om at systemet ikke fungerer.
Ved hjelp av luftfjæringen kan man både heve og senke bakfjæringen, noe som forenkler inn og utlasting. Høydejusteringen kan gjøres både fra førerhuset og fra lasterommet. For å justere dette fra lasterommet må tenningen være på, noe vi fant upraktisk ettersom vi da uansett måtte frem i førerhuset for å skru på denne.
Under kjøring kan føreren velge mellom tre ulike komfort-programmer. Last, automatisk og myk. Systemet tilpasser seg den individuelle sjåførens kjørestil når det står i automatisk. Luftfjæringssystemet forhindrer også inntil 30 prosent av krengningen i svinger, noe som er med på å øke sikkerhet og kjørekomfort.
Drivstoff
Testbilen var utstyrt med trelitersmotoren til Iveco med det kraftigste effektuttaket som er 210 hk og 480 Nm dreiemoment og en Hi-Matic 8-trinns girkasse. En kraftpakke som kan dekke de fleste oppgaver.
I utgangspunktet er WLTP-tallene til Daily under blandet kjøring 1,10 liter/100 km og vi var derfor rimelig fornøyde da måleren på tripptelleren viste 0,93 l/mil. Det er nemlig ikke ett ille tall med 3100 kilos totalvekt og høyt varerom. Overraskelsen var dermed stor da vi toppet tanken og vi kun fikk på 15,5 liter, noe som gir ett forbruk på 0,77 liter/mil. Vi måtte dermed ta en liten ekstra runde for å sjekke at tanken faktisk var full og ikke hadde noen luftlommer, men fikk da kun på 0,3 liter så tallet viste seg reelt.
Iveco har en kjørestilindikator som gir ris og ros under kjøringen, og alle brå og kraftige handlinger du foretar deg med gass og brems blir strengt straffet med poengtrekk. Myk og balansert akselerasjon blir premiert, mens utrulling før du trykker på bremsepedalen blir premiert under retardasjon. Ved å kunne konkurrere med seg selv om høyest mulig score så bilr automatisk drivstofforbruket også hyggelig. Irriterende blir det også når noen kaster seg ut i en litt for liten luke slik at du må trykke på bremsen og blir «straffet» med ett poeng eller tre.
Kjøreopplevelsen
Testbilen var fullt utrustet med det aller meste som det er mulig å levere bilen med. Dette gjør selvsagt utslag i prisen, men det har også påvirkning på kjøreopplevelsen. Vi hadde nemlig oppgradert infotainmentsystem, Alexa som du kan spørre ut om det meste, adaptiv cruisekontroll, ryggekamera og filholder for å nevne noe.
Førersetet har som nevnt fjæring hvor man kan stille inn etter vekt, men enda viktigere er den utstyrt med det nye memory-foam materialet i setene.
Bilen er til tross for over 6 meters lengde usedvanlig smidig, og har meget god svingradius.
En ting vi derimot savnet var en koppeholder i dashbordet. Der den normalt sitter finner vi styringen til luftfjæringen, og med elektronisk brekk har det kommet en dobbelt koppeholder nede mellom fører og passasjersetet. Denne synes jeg sitter for lavt og du må føle deg frem for å plassere koppen eller flasken der under kjøring.
Lasterommet
Her finner vi tregulv og -kledning både rundt hjulbuene og på veggen. I taket sitter det tre LED-lys som gir god belysning. Det er også bra med festepunkter i gulvet for å sikre lasten. Med ett trinn på bakfangeren, samt muligheten for å senke bilen på luftfjæringen er innsteget bakfra meget komfortabelt. Trinnet på sidedøren er derimot noe smalt og det er lett å gli på dette på vei inn eller ut.
Nyttelasten er på rundt 900 kilo, litt avhengig av utstyrsnivå på bilen, i tillegg kan den trekke en henger på 3500 kilo.
Konklusjon
Daily overrasker stort når det gjelder drivstofforbruk med et forbruk på 0,77 l/mil. Videre har prisene på Daily utviklet seg i en positiv retning. Tidligere hadde de et rykte for å være i det øvre sjiktet. Men med en startpris på kr 599.000,- eks. mva. for en greit utstyrt bil med den samme motoren og girkassen som vi tester og rimeligere alternativer med andre motorer er bilen blitt meget konkurransedyktig i segmentet. Prisen på testbilen er ca. 750.000,- eks. mva.