Nikola + Iveco = sant
NY: CNH inngår et strategisk og eksklusivt partnerskap med Nikola om utvikling av utslippsnøytrale tunge lastebiler.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Dette ble kjent i en pressemelding tirsdag 3. september 2019. CNH som eier Iveco investerer 250 millioner US dollar i Nikola. Dette er den fjerde runden med kapitalinnsprøytning for Nikola, også kalt investeringsrunde D, og det er ikke akkurat småpenger CNH går inn med nå. Investeringen er på 100 millioner dollar i kontanter, samt ytterlig 150 millioner i produktutvikling, produksjon og annen teknisk assistanse. Samarbeidet innebærer også leveranse av nøkkelkomponenter for å sette fart på lanseringene av Nikola TWO og Nikola TRE.
Allerede i begynnelsen av juli spådde MTlogistikk.no dette samarbeidet.
Nikola skal totalt hente inn 1 milliard dollar i denne runden, noe som vil tilsvare 25 % av selskapet. Iveco og FPT Industrial (Fiat Powertrain) skal bidra i utvikling og tilby produksjonsekspertise for å få satt Nikolas brenselscelle-teknologi (FCEV) og batterielektriske (BEV) lastebiler i produksjon.
Joint Venture
Nikola skal bidra med teknologi til en europeisk Joint Venture med CNH Industrial. I samarbeidet skal man utvikle videre komponenter/teknologi som brenselscelle, e-aksler, invertere, uavhengig fjæring, hydrogenlagring i kjøretøy, connectitvity-software, infotainment, kjøretøykontroll, kjøretøy/fyllestasjon-kommunikasjon, motorelektronikk og tilgang til hydrogenfyllestasjoner.
Iveco ser på brenselscelleteknologi som det neste logiske steget, etter flytende gass, som drivstoff. Eksisterende stasjonsnettverk kan benyttes, og det kan etableres lokale produksjonsenheter på aktuelle stasjoner. Nikola jobber ifølge meldingen aktivt for å finne partnere som kan bygge ut et nettverk av hydrogenstasjoner, både i USA og i Europa.
Det strategiske partnerskapet inkluderer industrialiseringen av Nikola TWO for USA. Videre skal Ivecos nye S-Way lastebilteknologi integreres med den batterielektriske Nikola TRE. Disse bilene vil være aktuelle både i Nord Amerika og i Europa. På sikt skal samarbeidet i Europa resultere i både en BEV og FCEV lastebil, med planlagt lansering i Q4 2022. Nikola planlegger å benytte Ivecos salgs- og servicenettverk i Europa.
– Det økende fokuset på å erkjenne det må skje drastiske reduksjoner i utslipp fra kjøretøy, er en pådriver i vår industri for raskt å søke etter avanserte teknologiske løsninger. Iveco er nå ideelt plassert for å tilby kundene et enda bredere spekter av transportløsninger, inkludert naturgass, elektriske og brenselscelle-kjøretøyer, sier Hubertus Mühlhäuser, administrerende direktør, CNH Industrial.
– Nikolas valg av Iveco som sin strategiske partner er vitnesbyrd om vår internasjonalt anerkjente dyktighet innen tunge lastebiler og alternative drivlinjeteknologier, legger han til.
Realistisk tidslinje
– Det er på tide å tilby en nullutslippsløsning for det tunge lastebilmarkedet. Mens andre OEM-er mener at nullutslippsløsninger ikke kan skje innenfor den tidsrammen myndighetene har bestemt, beviser Nikola, FPT Industrial og iveco at disse tidslinjene ikke er urimelige, sier Trevor Milton, administrerende direktør, Nikola Corporation.
– Nikola har teknologien, men trenger en partner med et europeisk nettverk for å oppnå det på en tilfredsstillende måte. Med CNH Industris investering og partnerskap kan vi nå ta med nullutslippsbiler til Europa. Det er spennende å se Iveco ta føringen i det å tilby nullutslippsløsninger i Europa gjennom sitt partnerskap med Nikola. Ved å bringe CNH Industrial om bord, har vi nå tilgang til produksjonskunnskap, kjøpekraft, utprøvde lastebildeler, fabrikkering og mye mer. De færreste vil være i tvil om vår evne til å kommersialisere en lastebil nå, legger Milton til.