Kolonial-suksess med bismak
Kolonial.no sier opp 100 av sine 400 ansatte. Samtidig fortsetter selskapet en eventyrlig omsetningsvekst fra 424 millioner kroner i fjor til rundt 800 millioner i år.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kolonials direktør Karl Munthe-Kaas begrunner oppsigelsene av hver fjerde ansatt med økt effektivitet på lageret, men også at investorene har presset på for å redusere kostnader.
Ga råd og betraktninger
Ifølge medgründer og ansvarlig for selskapets videre utvikling, Jon Kåre Stene, er logistikk en vesentlig del av kjøpsopplevelsen. Som LEAN-ekspert har han fokus på kontinuerlig forbedring og effektivisering, både internt og ut mot kundene.
– Vi startet med 800 varer og er nå største utvalg på nett. I samarbeid med REMA 1000 holdes prisene lave, og gjennom partnere som Strøm-Larsen og Godt Brød, tilbyr vi et spennende, lokalt utvalg. Et utvalg bygd opp i dialog med kundene våre, forteller Jon Kåre Stene som vi møtte på Logitas-seminaret, Logistikk for fremtiden, på NTNU i Trondheim nylig, og hvor han var en av innlederne.
Her ga han konkrete råd for effektiv og kunderettet logistikk, men delte også sine betraktninger om hva som vil påvirke logistikken i fremtiden.
– Unngå dårlige opplevelser
Stene planlegger for ytterligere vekst og merker økt pågang av kunder som ønsker å få dagligvarene sine levert hjem på døren. - Snu dårlige opplevelser til historier på god kundeservice, understreker Stene.
- Hvordan vil teknologi påvirke fremtiden med tanke på kundeopplevelse, verdistrøm og plattformdynamikk? Spør Kolonial-gründeren og svarer nærmest i samme åndedrag:
- Teknologi er kjernekompetanse — kan du lage ting selv? Ikke stol på at dine løsninger er de rette, eksperimenter raskt og rimelig. Forstå hvert steg i verdistrømmen og vit hvordan du presterer. Prioriter å løse problemer som kommer fra kundene. Skap system og kultur for å kontinuerlig gjøre ting bedre. Tenk lette løsninger som kan endres kjapt, sier Stene og fortsetter:
- Vi merker at folk i stadig større grad ser fordelen med å handle dagligvarene sine på nett. Vi ser vi gjør en forskjell i livene til folk, gjør livet enklere og bidrar til at de får frigjort tid samtidig som de aller fleste også sparer penger på handelen. Det er utrolig givende, sier Stene.