PostNord må droppe jernbanen
- Toget har samme fart som før og taper konkurransekraft til bil. Det kan bety kroken på døra for jernbanefrakt.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Ole Andreas Hagen i PostNord som vurderer å flytte godsterminaler fra togstasjonen i Kristiansand til E18 øst for Dyreparken.
Altfor tregt
- Å frakte godset på jernbanen går altfor tregt, understreker Hagen.
- Vi ville så gjerne fortsatt å frakte godset på jernbane. For det første er det miljøvennlig og for det andre er det den billigste måten å frakte godset på, men dessverre har ikke jernbanen hengt med i utviklingen, sier PostNords markeds- og kommunikasjonsdirektør.
Gods fra Kristiansand samles inn hele dagen og leveres til PostNords terminal ved togstasjonen. Der går det fem containere med gods med toget klokken 21.00 til Oslo. Dette toget bruker 8,5 timer på reisen til Oslo.
Klokken 17.00 går den første traileren fra Kristiansand. Den bruker 4,5 timer til Oslo. Deretter sendes det ytterligere 11 containere med bil utover kvelden, hvorav ni til Oslo, én til Stavanger og én til Bergen.
- Jeg fatter ikke hvorfor det skal ta fire timer mer å kjøre tog fra Kristiansand til Oslo enn bil. Tidstapet er for stort til at kundene våre aksepterer det, sier Hagen.
Før var det annerledes. Da gikk toget helt inn på PostNords terminal i Kristiansand og det meste gikk på skinner mellom Oslo og Kristiansand. Nå stanser ikke engang godstoget fra Oslo til Stavanger i Kristiansand.
Bil eneste mulighet
- Det dårlige jernbanetilbudet gjør at den eneste muligheten er å kjøre godset med bil, sier Hagen.
PostNord vurderer derfor å legge en ny godsterminal til E18 mellom Kristiansand og Arendal. Da vil selskapet uten problemer rekke Oslo på under 4,5 time, og kan klare fire turer mellom Oslo og Kristiansand per døgn med samme vogntog. Det vil redusere både kostnader og transporttid vesentlig.
- PostNord Norge har som mål å kjøre minst 55 prosent av godset med tog. Det målet blir det stadig vanskeligere å nå, fordi jernbanen ikke henger med i utviklingen, sier Hagen.
PostNord er i møte med Jernbanedirektoratet i dag. – Til tross for både stortingsvedtak og handlingsplaner og NTP har ikke direktoratet klart å bygge krysningsspor. Det blir nedprioritert i forhold til passasjertog-tiltak hele veien. Dette er en sak vi vil følge opp i det nærmeste, som ikke bare gjelder Sørlandet, forteller Hagen.
– Vi har en plan
– Vi har en plan om ny godsstrategi, som ligger til grunn for Nasjonal transportplan som nå behandles i Stortinget. Her ligger inne en rekke tiltak for Sørlandsbanen, som å bygge krysningsspor for lengre og raskere tog, som vil redusere kjøretida, sier Roger Kormeseth til Fædrelandsvennen.
Han jobber for Jernbanedirektoratet og er ansvarlig for jernbanens godsstrategi.
Kormeseth understreker at Oslo-Kristiansand er en utfordrende strekning for jernbanen.
- Gode veier og relativt kort avstand gjør at bilen har noen fortrinn. Men det betyr ikke at det ikke er mulig å få en stor del av godstrafikken over på bane. Det tror vi er fullt mulig, hvis politikere og samfunnet ønsker det. Men det vil ta tid, sier Kormeseth.