Jernbanetalen 2025:

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård var mest opptatt av å se fremover da han i formiddag holdt sin årlige jernbanetale.

Løftebrudd i 2024 – lover bedring i 2025

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård lover at punktligheten på norske tog skal opp – ett år etter at punktlighetsløftet først ble gitt.

Publisert Sist oppdatert

For ganske nøyaktig ett år siden holdt samferdselsministeren sin første "Jernbanetale". Der gikk han så langt som å love mer punktlige tog i 2024 enn i 2023. 

Men fjoråret var et dårlig år for de som brukte stoppeklokken til å se om godstogene kom frem til riktig tid. Kun 75,5 prosent av godstogene nådde punktlighetsmålet i 2025, viser tall fra Bane Nor. Tilsvarende tall for persontog var noe bedre: 86,1 prosent (mot 87,6 prosent i 2023).

Et år etter at punktlighetsløftet ble gitt, brukte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård årets «Jernbanetale» til å presentere fem tiltak for å styrke punktligheten og tilliten til norske tog. Talen, som også ble direktesendt, markerte regjeringens prioriteringer for 2025 og fremover.

  • Mer vedlikehold og fornyelse: Statsråden understreket at en rekordhøy økning i budsjettene for vedlikehold (+26 %) og fornyelse (+38 %) i 2024 viser at regjeringen mener alvor. Ifølge Nygård skal pengene brukes effektivt for å redusere forsinkelser og gi tydelige resultater.
  • Bedre vinterberedskap: En rekke tiltak er allerede i gang for å takle krevende vinterforhold, inkludert flere brøytemaskiner og økt bemanning. «Vår håndtering av snømengder har blitt merkbart bedre, men vi skal fortsatt forbedre oss,» sa Nygård.
  • Fokus på sårbare strekninger: Brannen i Oslotunnelen og avsporingen ved Bjerka har synliggjort sårbarheten i infrastrukturen. Regjeringen prioriterer derfor rask fremdrift i kritiske prosjekter, som ny rikstunnel gjennom Oslo og Arna-Stanghelle-utbyggingen, for å styrke både kapasitet og sikkerhet.
  • Teknologi og samarbeid: Innføringen av ERTMS, et nytt signalsystem, blir trukket frem som et nøkkeltiltak for å redusere signalfeil. Samtidig påpekte statsråden at hele «jernbanefamilien» må samarbeide tettere og bli bedre på risikostyring og koordinering.
  • Bedre kundeinformasjon: Når forsinkelser oppstår, må reisende få rask og presis informasjon. «Tilliten til jernbanen avhenger av at passasjerene vet hva som skjer, og hvordan de skal komme seg videre,» uttalte Nygård.

Optimisme tross utfordringer

Med 83 millioner togreiser i 2024 – fem millioner flere enn året før – peker Nygård på økt popularitet som en motivasjon for å levere et enda bedre tilbud. Han fremhevet også at regjeringens skifte i fokus fra store utbygginger til vedlikehold og fornyelse allerede gir positive effekter.

- Jernbanen er avgjørende for både person- og godstransport. Vi har en jobb å gjøre for å få toget til å bli førstevalget for flere, avsluttet Nygård, som oppfordret sektoren til å «spille hverandre gode».

Powered by Labrador CMS