Automatisert pakking dobler effektiviteten
Netthandelsselskapet Jollyroom har investert i en automatisk pakkeløsning i sitt nye Göteborg-lager, som både effektiviserer, reduserer transportkostnader og gir miljøgevinst.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jollyroom er Nordens største barn- og babybutikk på nettet. E-handleren har et sortiment på cirka 40 000 artikler, og selger alt fra barnevogner og senger, til leker og barneklær. Tidligere i år åpnet de et nytt lager i Göteborg for smått og mellomstort gods, med en stor Autostore-løsning. Nå har de tatt automatiseringen ett skritt videre med en automatisert pakkeløsning.
Les også: Fra stuebord til Autostore
Det brede sortimentet gir en del interne utfordringer for Jollyroom, spesielt for å optimalisere pakkeprosessen.
- Det er ikke mulig å bestille kartonger i like mange størrelser som vi har varer, noe som gjør at ting av og til sendes i for store kartonger, hvor det kreves bobleplast for å fylle ut og beskytte varen under transport. For store kartonger i forhold til produktet, er dårlig for miljøet og mindre effektivt å transportere, og vi vet også at godt tilpasset emballasje, er noe kundene våre setter pris på. Derfor har vi i løpet av året undersøkt en rekke alternativer for å kunne automatisere denne prosessen, og nå har vi funnet en tilfredsstillende løsning, sier Cecilia Olsson, logistikksjef hos Jollyroom.
Lim - ikke teip
Derfor har Jollyroom investert i en automatisert løsning fra B+ Equipment. Systemet består av tre maskiner som lager kartonger, og ti maskiner som skanner produktets størrelse, bretter ned kantene og forsegler kartongene i en optimert størrelse. I stedet for teip, bruker maskinen et veldig sterkt lim, som minimerer faren for skade under transpoert. Ved i tillegg å perforere forpakningen, blir forsendelsen enkel å åpne for kunden. Det nye systemet er allerede satt i drift.
Ifølge Jollyroom var en avgjørende faktor i valget av leverandør, at systemet ikke skjærer til kartongne med kniver, men i stedet perforerer dem, så de lett kan brettes ned.
- Kartongkniver må slipes med jevne mellomrom, noe som ville ha stanset hele produksjonsflyten i et kort tidsrom. Å stoppe vår produksjon i bare 5 minutter, får konsekvenser for flere hundre ordre, og i intensive perioder som Black Week og julehandelen, er dette helt uholdbart for oss, sier Olsson.
Beder flyten
Det nye systemet kan produsere opptil 1560 kartonger i timen, og kommer ifølge e-handleren til å doble effektiviteten i utleveringsflyten, både hva gjelder smått og mellomstort gods.
- Tidligere tok det i gjennomsnitt to minutter å pakke en ordre manuelt, hvorav mye av den tiden gikk med til å klargjøre kartonger. Etter den nye installasjonen, kommer det i stedet til å ta cirka ett minutt, noe som innebærer en fordobling av effektiviteten, sier Olssson.
Å optimere pakkingen av gods har, ifølge e-handleren, ikke bare positiv effekt på vareflyten og kundenes opplevelse, det er også en del av et langsiktig miljøarbeid for å redusere selskapets totale miljøpåvirkning.
- Den automatiserte pakkeløsningen har bidratt til å redusere vårt totale utlastingsvolum av smått og mellomstort gods med 25 prosent. I tillegg kreves det ingen bobleplast lenger, eller annet fyllmateriale i kartongene. Det både minsker vår miljøpåvirkning og senker våre transportkostnader, sier Olsson.
Bygd samme med Autostore
Den automatiserte pakkeløsningen er sammenbygd med Jollyrooms robotlager, Autostore, og den automatiserte pakkesorteringsterminalen, som ble installert i september. Til sammen utgjør de tre systemene en helautomatisert logistikkløsning for smått og mellomstort gods, i Jollyrooms nybygde lager for utleveranser, i Sörred i Göteborgs havn. Løsningen er allerede forberedt for utbygging, noe som ifølge Jollyroom er en forutsetning for å kunne fortsette å vokse aggressivt, og for å kunne håndtere fremtidens tøffe konkurransesituasjon.
Ifølge B+ Equipment ligger Jollyroom i tet når det gjelder å automatisere sin pakkeprosess, og den nye installasjonen er den første som er gjennomført hos en rendyrket e-handler i Norden.
- Jollyroom har på kort blitt en stor aktør i e-handelsbransjen. Som leverandør mener vi at selskapet er strukturert og har en tydelig visjon, og samarbeidet med Jollyroom har vært, og er fremdeles, utmerket, avslutter Bernard Dominici, salgsdirektør for B+ Equipment.