Nygård positiv til å teste lengre og tyngre vogntog
– Det er aktuelt å vurdere om det er grunnlag for å prøve ut enda tyngre og lengre vogntog på norske veger enn det som er tillatt i dag, skriver samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) etter å ha blitt utfordret av Høyre.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tok Høyres stortingsrepresentant til orde for å åpne for vogntog på opptil 34,5 meter på utvalgte norske veistrekninger. Det er allerede innført i Finland og i Sverige åpnes det cirka 450 mil av veinettet for vogntog inntil 34,5 meter 31. august i år.
Spørsmålet fra Pettersen lød som følger:
«Vil samferdselsministeren sette i gang et arbeid for å vurdere om Norge skal følge etter Finland og Sverige og åpne opp for at deler av veinettet kan åpnes for lengre vogntog, med lengde på inntil 34,5 meter?»
I sitt svar sier Nygård at det kan være aktuelt å vurdere tyngre og lengre vogntog i Norge. Han trekker frem fordelene med at varer fraktes med færre biler, potensiell reduksjon av klimautslipp, og at departementet også har mottatt andre henvendelser fra næringen med ønske om økte vekter og dimensjoner på vogntog.
«Det er derfor aktuelt å vurdere om det er grunnlag for å prøve ut enda tyngre og lengre vogntog på norske veger enn det som er tillatt i dag. Et slikt arbeid må være både faglig forankret og tilpasset næringslivets behov, og må derfor gjøres i samarbeid med Statens vegvesen og næringen», skriver Nygård.
Les hele statsrådens svar her.