Regjeringen innfører løyvekrav for godstransport med varebiler med totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn. Endringen trer i kraft 1. januar 2026, opplyser Samferdselsdepartementet. Målet er å styrke seriøsiteten i transportbransjen og sikre rettferdige arbeidsvilkår.
Nyhetsmeldingen ble sendt ut rett før samferdselsminister Jon-Ivar Nygård gikk på scenen på Transportkonferansen - Norges Lastebileier-Forbunds årlige konferanse på Gardermoen.
– Regjeringen ønsker en trygg og seriøs transportnæring med gode lønns- og arbeidsvilkår. Løyvekravet har som mål å fremme like konkurransevilkår og seriøsitet i bransjen, uttaler samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra scenen på Quality Airport Hotel Gardermoen.
Foreslått etter høringsrunde
Bakgrunnen for vedtaket er en høringsrunde våren 2024, hvor Statens vegvesen presenterte to mulige løsninger: enten å utvide eksisterende regelverk for tunge kjøretøy og internasjonal transport til også å gjelde nasjonal varebiltransport, eller å etablere et nytt, separat løyvekrav for denne gruppen. Regjeringen har valgt sistnevnte.
– Dette styrker det seriøse arbeidslivet, også i en del av transportbransjen som tidligere har vært lite regulert, sier arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna, også hun gjestet konferansen.
Nytt nasjonalt løyve
Det nye nasjonale løyvet gjelder for transportvirksomheter som opererer med varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn. Ved å gå for en nasjonal ordning står Norge friere til å tilpasse kravene, uten begrensninger fra EØS-regelverket. Løyvehaverne må oppfylle krav innen yrkestransportregler, trafikksikkerhet, økonomistyring, HMS og norsk arbeidsmiljølovgivning.
– Ett nytt nasjonalt varebilløyve vil gi oss fleksibiliteten vi trenger for å tilpasse regelverket best mulig, understreker Nygård.
Tiltak mot regelomgåelse
Det nasjonale løyvet gir myndighetene rom for justeringer fremover. For eksempel kan vektgrensen senkes til under 2,5 tonn dersom aktører forsøker å omgå reglene ved å bruke lettere biler.
Statens vegvesen har ennå ikke fastsatt gebyrsatser for utstedelse av løyve og eksamener, men planlegger en ny høringsrunde i første kvartal 2025.
– Regjeringen har nulltoleranse for arbeidslivskriminalitet, og dette tiltaket gir oss et bedre verktøy for å følge opp næringen, sier Nygård avslutningsvis.