2023 - Kort oppsummert:

14. desember: Pål-Christian Andersen

Følg Mtlogistikk og Logistikk Insides adventskalender. Bak luke nummer 14 finner vi Pål-Christian Andersen, logistikkdirektør i Europris.

Publisert Sist oppdatert

Logistikkredaksjonens adventskalender

  • I forlagshuset Bjørgu har vi to publikajsoner som følger logistikkkbransjen tett. 
  • Her er Logistikk Inside og søsterpublikasjonen Mtlogistikk.nos redaksjonelle adventskalender. Her ber vi et knippe bransjepersonligheter fra logistikkens verden komme med sine refleksjoner rundt året vi snart legger bak oss og om året vi går inn i.
  • Det presenteres en ny artikkel hver dag.

Pål-Christian Andersen har vært logistikkdirektør i Europris siden 2013.

- Hva i logistikkåret 2023 mener du gir mest grunn til optimisme for fremtiden?

- Det er meget spennende med automasjonsutviklingen, som fortsetter i uforminsket styrke. Det lanseres nye løsninger, både på hardware- og software-siden, som jeg tror vil kunne gi mange interessante muligheter i tiden som kommer. Videre så har en del viktige komponenter i verdikjeden «normalisert» seg, selv om det fortsatt er en del usikkerhet i markedet.

- Hva er du mest fornøyd med for året som har gått på vegne av egen bedrift? 

- I Europris har vi mange dyktige medarbeidere som har sørget for en velsmurt verdikjede. God service og tilfredsstillende lagerbeholdninger gir arbeidsro, og mulighet til å fokusere på veien videre. Samtidig står Europris-konseptet seg godt, også i tider som dette.

- Er det noen i logistikkbransjen du mener bør får en ekstra anerkjennelse for den jobben som er lagt ned for næringen?

- Jeg synes arbeidet Maersk gjør innenfor bærekraft er til etterfølgelse. De går foran og viser vei. Dyktige på løsninger, og evne til å få med seg kunder på reisen. De har, på samme måte som Europris, erkjent at de er en del av problemet, og således også bør være en del av løsningen.

- Hva tror du kommer til å prege 2024 for egen bedrift?

- Jeg er sikker på at vi fortsatt skal være en sentral aktør innenfor vårt bransjesegment (bredt vareutvalg). Det blir tøffere konkurranse, og en kamp om kundene. Den som har de laveste kostnadene vil stå igjen som vinner – så det preger også vårt daglige arbeid. Som det egentlig alltid har gjort. Så kan det ikke gå på bekostninger av service og/eller kvalitet. Videre så vil arbeid og aktiviteter som skal redusere CO2 avtrykket vårt øke i omfang og hastighet. Vi har allerede gjort mange spennende endringer, og dette skal vi fortsette å dyrke. Dette toget stopper ikke!

- Hva tror du kommer til å prege 2024 for bransjen generelt?

- Mye usikkerhet. Både det store geo-politiske bildet, men også lokalt her hjemme. Kanskje vil vi se konsolideringer innenfor enkelte bransjer? Og så håper jeg at den spennende utviklingen innenfor generativ AI fortsetter, og at vi etter hvert kan sette dette i system og realisere potensielle gevinster.

Powered by Labrador CMS