2023 - Kort oppsummert:
15. desember: Kjell-Olav Gammelsæther
Følg Mtlogistikk og Logistikk Insides adventskalender. Bak luke nummer 15 finner vi Kjell-Olav Gammelsæther, direktør i Norske Havner.
Norske Havner er en interesseorganisasjon for den norske havnenæringen og jobber for å synliggjør havnenes betydning og å styrke havnenes konkurranseevne og utvikling.
- Hva i logistikkåret 2023 mener du gir mest grunn til optimisme for fremtiden?
- Mye av det som gir meg inspirasjon er iallfall de som skjer hos våre medlemmer. Vi har mange offensive medlemmer som ønsker å bidra til samfunnsutviklingen langs hele kysten og som gjør mye bra!
Jeg syns også det er mange spennende prosjekter som skjer i privat næringsliv i Norge knyttet til grønt skifte og bærekraft for tiden. Eksempelvis er det mange rederier som jobber godt og som kommer med svært miljøvennlige skip inne kort tid.
I Norske Havner har vi jo over noe tid jobbet mye med nasjonal transportplan (NTP) og vært kritisk til måten planen har utviklet seg på. I stedet for å ta utgangspunkt i hvilke samfunnsutfordringer vi har og skal løse, har bevilgningene bare forsterket samfunnsutviklingen ukritisk og uten nytenkning. NTP er jo nå over 20 år, og den er, så vidt meg bekjent, enda ikke evaluert. Vi trenger en helhetlig transportpolitikk, men det trengs nytenkning, og det er derfor så spennende at Miljødirektoratet, Klimautvalget og direktøren i TØI nå tar tak i disse problemstillingene. Det gir håp om en mer hensiktsmessig og realistisk NTP. Men vi vet det er mange forventninger «der ute», så det blir en spennene prosess! I Norske Havner jobber bla. aktivt internasjonalt gjennom vårt medlemskap i den europeiske havneorganisasjonen ESPO. Vi er langt fremme i Norge på flere områder, men jeg må si at den driven som finnes i EU med hensyn til det grønne skiftet er noe vi kan lære mye av i Norge.
- Hva er du mest fornøyd med for året som har gått på vegne av egen bedrift?
- Noe av det som gleder meg mest er at stadig flere ser den viktige rollen havnene spiller i samfunnet, enten det gjelder tradisjonell logistikk, grønt skifte og grønn næringsutvikling og samfunnssikkerhet og beredskap. I den sammenheng vil jeg også understreke at vi har mange gode samarbeidspartnere som vi jobber godt sammen med for å ivareta interessene til våre medlemmer. Ingen nevnt, ingen glemt! Vi jobber også aktivt internasjonalt gjennom vårt medlemskap i den europeiske havneorganisasjonen ESPO.
Vi har også markert oss godt i mediebilde, spesielt nå i høst. Her er vi på stigende kurs og det er nok noe vi kommer til å jobbe mye med i tiden fremover. Havnene har både viktige roller og utfordringer som vi må få frem i det offentlige rom.
- Er det noen i logistikkbransjen du mener bør får en ekstra anerkjennelse for den jobben som er lagt ned for næringen?
- Ja, jeg syns den tenkningen som Bjørne Grimsrud i TØI har løftet frem om transportpolitikken den siste tiden er prisverdig og noe flere bør lytte til. I tillegg vil jeg si at det ASKO Maritim og Kai Just Olsen gjør sammen med våre medlemmer i Horten og Moss, er en stadig inspirasjon. Men ikke bare for det de gjør i Oslofjorden, vel så mye for de videre planene de har eksempelvis sammen med våre medlemmer i Tromsø, Harstad og Bodø!
- Hva tror du kommer til å prege 2024?
- Behandlingen av ny NTP for perioden 2025-2036 blir viktig. Her håper jeg også at havnenes sentrale rolle mellom sjø- og landtransport – ikke minst i det grønne skiftet - både blir anerkjent og prioritert med gode rammevilkår. I tillegg håper jeg at dette blir året da fornyingen til en mer klimavennlig skipsflåte tar fart. Skipsfartens innlemmelse i EUs kvoteordning gir muligheter jeg håper regjeringen griper. Også samfunnssikkerhet og beredskap er og blir viktig for mange av våre medlemmer i 2024.
Selv om det skjer mye positivt i transportsektoren for tiden, som står for en tredjedel av klimautslippene, er det fortsatt en vei å gå. Vi sier ofte at "det er ingenting som har så dårlig tid som en død laks". Men det er heller ingenting som har så god tid som en død klippfisk. Poenget er, jeg tror vi i tiden fremover må bli betydelig flinkere til å differensiere logistikken, vi må bli bedre på samlasting og bruk av transport med lavt energiforbruk. Det går eksempelvis alt for mye tomme varebiler og containere som med annen organisering kunne vært bedre utnyttet. Skal vi klare klimamålene innen transportsektoren, er det ikke nok å bare å gå over til andre klimavennlige drivstoff, vi må tenke annerledes om hvordan vi legger opp logistikken fremover. Også fordi energi vil være et helt annet knapphetsgode i tiden fremover.