2023 - Kort oppsummert:

20. desember: Kjell-Arne Eloranta

Følg Mtlogistikk og Logistikk Insides adventskalender. Bak luke nummer 20 finner vi Kjell-Arne Eloranta, administrerende direktør i FREJA Transport & Logistics.

Publisert Sist oppdatert

Logistikkredaksjonens adventskalender

  • I forlagshuset Bjørgu har vi to publikajsoner som følger logistikkkbransjen tett. 
  • Her er Logistikk Inside og søsterpublikasjonen Mtlogistikk.nos redaksjonelle adventskalender. Her ber vi et knippe bransjepersonligheter fra logistikkens verden komme med sine refleksjoner rundt året vi snart legger bak oss og om året vi går inn i.
  • Det presenteres en ny artikkel hver dag.

Kjell-Arne Eloranta har vært administrerende direktør i FREJA Transport & Logistics siden 2012.

- Hva i logistikkåret 2023 mener du gir mest grunn til optimisme for fremtiden?

- Det har vært et år med store omveltninger, og som under pandemien har bransjen vist stor evne til å omstille seg. Vi ser at rammebetingelsene endret seg både i forhold til at arbeidskraften ikke like enkelt kan tilpasses aktivitetsnivået og at "near sourcing" og kapitalkostnader i større grad får viktigere betydning for å ta ned risiko i leveringskjeden. Mange i handelsbransjen fikk en dyr læringsprosess gjennom den uforutsigbare pandemien, både ved at kapasiteten ble satt under et stort press som gjorde det til dels umulig å få frem sesongvarer i tide og at transportkostnadene løp løpsk. Isteden for et godt sesongsalg, påløp det lager- og kapitalkostnader på varer som til dels ble utrangerte med allerede høye transportkostnader, og for noen handelsbedrifter ble byrden for stor til å overleve. I disse dager ser vi ny uro i Rødehavet som vil får flere til å minnes om de krevende tidene under pandemien. Fraktprisene fra Asia er dessuten igjen i oppgang så denne situasjonen vil neppe dempe usikkerheten. For vår bransje er det en mulighet å tilby variable kostnader gjennom både 3PL og verdiøkende tjenester, hvor vi gjennom vår kompetanse og fleksibilitet kan utjevne sesongvariasjoner mellom forskjellige bransjer. At markedet generelt også krever mer av den enkelte speditør sitt ESG fokus vil bidra til å øke bransjens omdømme, som gjør at vi i større grad vil kunne ansees som en viktig partner for våre kunders utvikling. 

- Hva er du mest fornøyd med for året som har gått på vegne av egen bedrift? 

- I FREJA har vi nok en gang vært igjennom et godt og krevende år med trofaste kunder som etableres og forankres gjennom dyktige og fornøyde medarbeidere. Vår medarbeiderundersøkelse med nesten 200 respondenter i Norge, viste igjen flotte resultater, som er avgjørende for at kundene kan betjenes på beste måte. Vår 3PL virksomhet vokser videre basert på det ekstremt høye kvalitetsnivået vi har klart å oppnå gjennom vår krevende pharma-virksomhet. Vår tillatelse fra Staten Legemiddelverk ble utvidet med ca. 9500 flere palleplasser nå i desember, og også innenfor fortolling har vi videreutviklet oss og blitt AEO-sertifiserte i den nå mer krevende sertifiseringsordningen.

Vårt ESG-arbeid har blitt intensivert ved nyansettelse som følge av både kunde- og konsernkrav. Systematiseringen av dette arbeidet gjør at vi i større grad kan bidra til at våre kunder har en partner som kan tilfredsstille deres kunders krav. I løpet av året har vi også forberedt oss godt og gjennomført kurs for våre kunder blant annet i forhold til endringer i tollregimet når Digitoll blir implementert, og vi ser at god kompetanse rundt dette temaet blir viktig for både kundene og oss. 

- Er det noen i logistikkbransjen du mener bør får en ekstra anerkjennelse for den jobben som er lagt ned for næringen?

- Det er bra at NHO LT nå har rettet et godt fokus mot de store endringene som kommer innenfor Digitoll og bortfall av direktekjøringsordningen. Endringen vil kunne medføre betydelige ekstrakostnader både for vår bransje og for handelsbedrifter, så det er bra at disse konsekvensene blir presentert overfor Tolletaten gjennom høringsuttalelser. Vi får tro Tollvesenet vil lytte til de konsekvensene endringen medfører, samtidig som vi sammen klarer å ivareta det kontrollbehovet som naturlig ligger i grenseoverskridende transporter, så endringen ikke blir unødvendig kostbar for næringslivet. Forhåpentligvis kan man gjøre nytte av den tillitten som er opparbeidet gjennom AEO-sertifiseringen og tollager-bevillingen.

- Hva tror du kommer til å prege 2024, for egen bedrift?

-  Vi vil fortsette vår videreutvikling som en miljøbevisst kvalitetsorientert partner for handelsbedriftene, slik at også de kan fortsette sin kundeutvikling. Det blir "vinn-vinn-vinn", som vi sier i FREJA.

- Hva tror du kommer til å prege 2024, for bransjen generelt?

- Det vil bli større og riktigere fokus på ESG, og det blir viktig å ha tilsikret seg tilstrekkelig kontroll på kapasitet når vi kommer over i andre halvår en gang, samt at mange vil forberede seg godt til de betydelige endrede rammebetingelsene som kommer fra Toll.

Powered by Labrador CMS