Foto: Samskip
Samskip Kvitbjørn får karbonfangst om bord
Et nytt karbonfangstsystem på Samskip Kvitbjorn skal redusere utslipp og sette en ny standard for grønn skipsfart langs norskekysten.
Et samarbeid mellom flere europeiske aktører, inkludert Samskip og Value Maritime, har sikret finansiering fra Maritime Masterplan 2024 for å utvikle et kompakt karbonfangstsystem til LNG-skipet Samskip Kvitbjorn. Skipet opererer på en fast rute mellom Rotterdam og Norskekysten opp til Hammerfest, og er en viktig del av Samskips bærekraftsarbeid i miljøfølsomme områder.
– Retrofitting av Samskip Kvitbjørn passer perfekt med vår visjon om bærekraftig skipsfart, sier Erik Hofmeester, Head of Vessel Management i Samskip.
Det nye systemet, utviklet av ME2CC-konsortiet, reduserer både CO2-utslipp og drivstofforbruk. Teknologien benytter varme avgasser til å generere strøm om bord, noe som øker driftseffektiviteten samtidig som miljøpåvirkningen reduseres.
– Dette prosjektet viser hvordan vi kan kombinere reduserte utslipp med økt konkurransekraft for skipsfarten, forteller Christiaan Nijst, medgründer og direktør i Value Group.
Fremtidens løsning for skipsfart
Karbonfangstsystemet er designet for å være kompakt og modulært, med en størrelse som er opptil 30 prosent mindre enn tradisjonelle systemer. Dette gjør det lettere å installere og tilpasse ulike skipstyper, fra små kystfartøy til større offshore-fartøy.
Den fangede CO2-en blir transportert til landbaserte knutepunkter, hvor den kan brukes i industri, landbruk eller andre sektorer.
Grønn innovasjon i praksis
Satsingen på Samskip Kvitbjorn markerer en milepæl i det globale arbeidet med å gjøre skipsfarten grønnere. Med støtte fra det nederlandske transportdepartementet og samarbeid mellom ledende teknologiselskaper, ligger prosjektet an til å bli et forbilde for maritim dekarbonisering.
Søsterskip skal retorfittes for hydrogen
Søsterskipet til Samskip Kvitbørn, Samskip Kvitnos, skal også retrofittes, men for hydrogen.
Til den omstillingen var TECO 2030 en sentral samarbeidspartner, men selskapet ble slått konkurs tidligere i år. Til Logistikk Inside bekrefter Erik Hofmeester, Head of Vessel Management i Samskip, at målet om å få dualdrift med hydrogen for Kvitnos fortsatt er et mål, men da via ny samarbeidspartner.