Karl Alveng Munthe-Kaas (til høyre)fikk Moderne Transport-prisen utdelt under festmiddagen på Transport & Logistikk på Gardermoen mandag kveld. Her med juryleder Eirill Bø og redaktør i Moderne Transport Øyvind Ludt. Foto: Per Dagfinn Wolden

Moderne Transport-prisen til Karl Munthe-Kaas

VERDIG VINNER: Som grunnlegger av Norges mest vellykkede digitale dagligvarebutikk, har Karl Alveng Munthe-Kaas (38) bygget opp en logistikkintensiv milliardbedrift. Han er årets vinner av Moderne Transport-prisen.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Moderne Transport-prisen

- Deles ut til den eller de som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport.

- Delt ut hvert år siden 1969

- Vinneren får heder og ære, et innrammet diplom og 15.000 kroner

Jury:

  • Eirill Bø, Handelshøyskolen BI
  • Lars Inge Fenes, Logistikkforeningen. no og Matmegleren
  • Einar Olsen, Drammen Havn
  • Inger Beate Hovi, Fjorårsvinner Sekretær: Øyvind Ludt, Moderne Transport

Moderne Transport-prisen ble delt ut for første gang i 1969, og skal ifølge forskriftene gå til «én eller flere som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport». Årets vinner er altså administrerende direktør og grunnlegger av Oda, tidligere Kolonial.no, Karl Alveng Munthe-Kaas.

«Munthe-Kaas står bak et selskap som har drevet nybrottsarbeid innen dagligvarehandelen, og utfordret de etablerte dagligvaregigantene. Under koronapandemien klarte selskapet å løse situasjonen til det beste, skalerte opp og doblet nesten omsetningen fra 2019 til 2020 uten at det gikk ut over leveringskvaliteten», heter det i juryens begrunnelse.

Tidligere vinnere av Moderne Transport-prisen

1969 Gunnar Goksøyr, Saugbrugsforeningen AS, ­Halden

1970 Arne Grøttås, Raufoss Fabrikker AS, Raufoss

1971 Trygve Tomter, Follum Fabrikker AS, Hønefoss

1972 Boss Tischbein, Christiania Portland Cementfabr., ­Slemmestad

1973 Ingvald Blegen, Christiania Spigerverk AS, Oslo

1974 Knut Raaum, Scan-Austral, Oslo

1975 Yngvar Mølmen, Gausdal Bilselskap AS, Gausdal

1976 Knut Haganæs, Haganæs & Partners, Oslo

1977 Erik Heirung, DFDS, ­København

1978 Kai Sødal og Harald ­Lunøe, KST, ­Kristiansand, Sverre Liverød, Fred. ­Olsen & Co., Oslo

1979 Einar Gleditsch, Jotun AS, Sandefjord

1980 Rolf B. Rasmussen, H. ­Astrup & Co., Oslo

1981 Tore Iversen, Toro ­Næringsmiddelfabrikk, ­Bergen, ­Markus Markussen, Industrikonsult, Oslo

1982 John Aasland, Aspelin-Stormbull AS, Trondheim, Olav Wiste, Tran­sportbrukernes ­Fellesorgan, Oslo

1983 John Anker Skjolden, AS Fjeldhammer Brug, ­Fjeldhammer

1984 Odd Grønlie, Norsk Hydro AS, Porsgrunn

1985 Kjell Wibstad, SSFR, Transp.avd., Oslo

1986 Øystein Stie, Sties ­Termo-Transport AS, Oslo

1987 Egil Budde, SAS, Oslo 1988 Robert F. Norden, NSB, Oslo

1989 Kristian Stokke, Tollpost-Globe AS, Oslo

1990 Kai Bogen, Micro Design, Trondheim

1991 Arne Bruusgaard, Cargoscan AS, Oslo

1992 Egil Killi,Transportbrukernes ­Fellesorganisasjon, Oslo

1993 Per Mauritz Hanssen, Oslo Havnevesen, Oslo

1994 Per Waagan, Waagan Transport AS, ­Ålesund

1995 Øivind Arnøy, Hansa Bryggeri AS, Bergen

1996 Gunnar Eigeland, Norges Lastebileier-Forbund, Oslo

1997 Bjørn Kanstad og Jørgen Skaug, Artic Rail ­Express, Narvik

1998 Harald Engh, Uniteam ASA

1999 Håkon Kristiansen, Elkjøp

2000 Bjørn Foss, Høgskolen i Molde (DH)

2001 Håvard Vartdal, Vartdal Plastindustri AS

2002 Thor Bergby, Linjegods

2003 Torbjørn Seielstad, Gausdal Landhandleri

2004 Jan Are Tevik, Icopal

2005 Eirill Bø, og Marianne ­Jahre, ­Handelshøyskolen BI

2006 Rolf Aarland, Trondheim havn

2007 Stein Erik Grønland, Handelshøyskolen BI, SITMA AS

2008 Erling Sæther, DB Schenker, Norge

2009 Einar Olsen, Drammen havn

2010 Pål Asbjørn Vindegg, Komplett

2011 Ole Andreas Hagen, Tollpost Globe / PostNord Logistik.

2012 Knut Sollund, ColliCare

2013 Felix H. Tschudi, Styreleder Tschudi Shipping Company

2014 Jo Eirik Frøise, Fagsjef for samferdsel i Norsk Industri og prosjektleder for «Transport og Logistikk».

2015 Dag Mejdell, konsernsjef Posten Norge.

2016 Torbjørn Johannson, ASKO

2017 Hans Kristian Haram, Shortsea Shipping

2018 Bjørn Tore Orvik, Yara

2019 Carl-Erik Arnesen, Hav Line

2020 Inger Beate Hovi, Transportøkonomisk Instututt

Videre ambisjoner

Juryen har også lagt vekt på at Oda og Munthe-Kaas fortsatt har store ambisjoner. Kolonial.no endret i år navn til Oda, for å sikte seg inn på en ekspansjon utenlands – og Finland og Tyskland er de første landene som får besøk av Oda.

Ekstra imponerende er det hvordan Oda har valgt å lage sine egne systemer for å få logistikken til å flyte. IT-systemer som blant annet WMS, ruteoptimalisering og plukkløsning er alle laget av Oda selv.

Munthe-Kaas er utdannet sosialøkonom fra LSE og har studert samfunnsøkonomi ved Universitetet i Oslo. Han har vært forretningsutvikler i Finn og i Schibsted, og konsulent i McKinsey. Han var også med på å starte bildelingstjenesten Nabobil.

Blant kollegaer beskrives han som «ekstremt smart» og «svært god på å løse problemer». En sammenligning som er brukt er at han som «Elon Musk og Steve Jobs, men med stor empati».

Med sine 38 år, er Munthe-Kaas også tidenes yngste vinner av Moderne Transport-prisen.

Inn i juryen

Som vinner blir man også automatisk med i neste års jury. I juryen i år har fjorårsvinner Inger Beate Hovi, forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt sittet sammen med tre faste medlemmer: førstelektor ved BI, Eirill Bø som er juryens leder, logistikkdirektør i Matmegleren og tidligere styreleder i Logistikkforeningen Lars Inge Fenes og havnedirektør i Drammen Havn, Einar Olsen. MT-redaktør Øyvind Ludt fungerer som juryens sekretær. Neste år blir Inger Beate Hovi en del av juryen.

Det er mange verdige vinnere der ute, og MT-redaksjonen har fått flere innspill til årets pris. Har du gode forslag til hvem som er aktuelle kandidater til neste års pris, er det bare å ta kontakt med redaktøren på oyvind@bjorgu.no.

Powered by Labrador CMS