Blir første importør av kinesiske biler
RSA blir offisiell importør for Maxus varebiler i Norge. De første bilene er i drift allerede i januar 2019.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
RSA blir offisiell importør for varebilmerket Maxus – og blir dermed landets første importør av et kinesisk bilmerke.
- Vi satser kun på elbil-delen av Maxus, sier Espen Kristoffersen, forretningsutvikler i RSA.
Satsingen på elektriske nyttekjøretøy er noe RSA har jobbet med i over et år, og i starten av desember 2018 falt de siste detaljene på plass.
- Maxus er i voldsom vekst, og ting skjer veldig fort. Vi har stor tro på at det vil fortsette å vokse over tid, sier administrerende direktør i RSA Frank Duvold.
I første omgang er det de elleve RSA Bil-forhandlerne pluss Oddvar Bjelde i Bergen som skal selge Maxus-modellene, men Kristoffersen utelukker ingen.
- Vi ser at det er i områder med bompenger at elektriske varebiler er interessant, sier han.
Flere modeller
Det er modellen EV80 som kommer først, mens flere modeller tilbys allerede i første kvartal 2020.
- Da får vi en helt ny elektrisk varebil med 4,8 og 6,1 m3 varerom, på to akselavstander. Denne får et 54 kWh stort batteri og rekkevidde på 325 kilometer, sier Kristoffersen.
- Caddy/Transporter-segmentet står for 70 prosent av varebilsalget i Norge, så det er en veldig spennende modell.
Maxus EV80 har et 56 kWh stort batteri, og vil ifølge Dunvold klare i underkant av 20 mil med halv last.
- Det er reell rekkevidde, sier han.
Allerede i Norge
Bilen har vært testet på norsk jord, og Maxus vant nettopp et anbud for elektriske distribusjonsbiler for Posten/Bring. Posten/Bring hadde en Maxus på prøve i desember 2017.
- I januar starter de med pilot-testing av bilen i normal drift, og med den lange rekkevidden ser vi at de klarer to skift på én lading, sier Kristoffersen.
I tillegg til den lange rekkevidden, peker Dunvold på pris – fra 499.000 kroner – som en viktig konkurranse-faktor mot konkurrentene VW e-Crafter, MAN eTGE og Iveco Daily Electric.
- Og der mange andre produsenter har begrenset produksjonskapasitet er ikke det et problem for oss, mener Dunvold.
- Vi får raske leveringer fra Kina, men i «god RSA-ånd» vil vi naturligvis lagerføre bilene også for enda kortere levering, sier Kristoffersen.
- Det er veldig mange bedrifter som synes dette er superinteressant, sier Dunvold.
Foreløpig bare varebil
Maxus eies av det store bilkonsernet SAIC, som i tillegg til Maxus eier personbilmerkene MG og Roewe, men det er foreløpig ingen planer om å ta inn personbilene til Norge.
- Nå er det Maxus vi satser på, så får vi heller se på de andre merkene senere, sier Dunvold.
Maxus EV80 får europeisk typegodkjenning fra 1. januar.