Nord-Norge-satsing fra PostNord
Mijøvennlige terminaler på gang i Bodø, Tromsø og Harstad.
De siste årene har PostNord investert nærmere to milliarder
kroner i Norge for å gjøre sin logistikk mer miljøvennlig. De største
investeringene er gjort i eiendom. Selskapet har bygget ny terminal på Langhus
utenfor Oslo, i Drammen og ved Bergen. I tillegg har de flyttet inn i en ny
terminal ved Kristiansand.
- Vi investerer for fremtiden, både i løsninger som automatiser og effektiviserer sortering og håndtering av pakker og gods, i miljøvennlige bygg og i en fossilfri bilpark, sier administrerende direktør Robin Olsen i PostNord Norge.
Enn så lenge er de aller fleste investeringene kommet i sør. Nå løfter selskapet blikket mot Nord-Norge.
Tre nye terminaler
PostNord skal nå inn i nye lokaler i Bodø, Tromsø og Harstad med årene som kommer. Det har blitt gjort store investeringer i flere norske byer på Vest-, Øst- og Sørlandet. Nå rettes blikket nordover.
- For å være best mulig rustet for å ta imot fremtidens pakkevolumer må vi også utvide i nord. Alle terminalene i nord vil være i tilknyttet til havnene i de respektive byene, hvor Bodø er først ut i 2026. Deretter følger Tromsø etter i 2028, og Harstad i 2030, forteller Olsen.
PostNord er Nordens største transportaktør. Selskapets norske virksomhet hadde inntil 2014 kun frakt mellom virksomheter. I dag er virksomheten blitt den nest største aktøren i frakt mellom selskaper og forbrukere.
Pakkeautomater
I tillegg til terminaler og kjøretøy, har selskapet investert i pakkeautomater, som sammen med selskapets hentesteder og hjemleveringstjeneste har økt alternativene til forbrukere. Transportøkonomisk Institutt har beregnet at bruk av disse kan føre til en reduksjon i miljøutslippet per pakketransport på 25 prosent sammenliknet med hjemlevering. Forutsetningen er at mottakeren henter ut pakken når de er ute i et annet ærend, går eller sykler til automaten.
Målet til PostNord er at de fleste innbyggere skal ha mindre enn 300 meter til nærmeste automat. Innen 2025 vil PostNord ha 5 000 automater utplassert.
PostNord har to delmål på veien mot å bli fossilfrie innen 2030: CO2-utslippene må reduseres med 40 prosent innen 2025 og nullutslipp på siste mil skal være i boks senest i 2027.