Dette prioriterer vareeierne
Pålitelighet og pris er viktigst for vareeierne når de velger transportør. Teknologien som følger med transporten er det ikke så nøye med.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Dette kom frem på «Logistikk 2023» på Vika kino i Oslo onsdag, der funn fra årets vareeierundersøkelse ble lagt frem.
Over 250 logistikkledere på konferansen fikk høre at vareeierne setter pålitelighet og pris høyest blant 11 kriterier for hva som er viktig når de kjøper transport.
Teknologi-drevne kriterier er ikke like viktig: Mulighet for å spore varene i sanntid og at «transportøren er oppdatert på ny teknologi» er plassert som henholdsvis 8. og 9. viktigst i rangeringen. Sist kommer «god, personlig relasjon».
328 milliarder kroner
Vareeierundersøkelsen (VEU) gjennomføres hvert år av redaktørstyrte Logistikk Inside og Moderne Transport. Resultatene legges frem på den årlige konferansen de to publikasjonene holder på Vika kino.
De 50 vareeierne som er med i årets VEU, omsetter for til sammen 328 milliarder kroner.
Et annet trekk ved årets VEU er at villigheten til å betale for bærekraft er gått litt ned. I fjor svarte gjennomsnittsbedriften i undersøkelsen at de var villige til å akseptere en prisøkning på 10,2% for å gjøre transporten klimanøytral. I år er tallet 8,8%.
Det kan ha sammenheng med forventet transportbehov de nærmeste tre årene. 62% av vareeierne tror behovet vil øke noe (52%) eller mye (10%). Tilsvarende tall i fjor var 75%.
Lav automatisering
Noe overraskende viser VEU at 54% av vareeierne i VEU ikke har noen form for automasjon i interntransporten.
40% har transportbånd, 6% har AGV og bare 4% har AMR.
På spørsmål om bedriften kommer til å gjøre investeringer innen automasjon de neste tre årene, er svaret lunkent:
Vareeierne har svart på en glidende skala fra 6 (helt sikkert) til 1 (nei). Gjennomsnittssvaret er 3,5, mot fjorårets 4,2.
- Dette er oppsiktsvekkende i et land der arbeidskraft er rådyrt, kommenterte konferansier og digitalhode Torgeir Waterhouse.
Også Ikeas direktør for kundelogistikk, Teodor Bäckstrøm, var overrasket:
- Dette er tiden for å investere. Skal jeg plassere logistikken hos en vareeier på en skala fra 1 til 6, ville jeg valgt 7!
Årlig konferanse
«Logistikk 2023» har i år et mildt sagt spennende line up. Foruten de nevnte to, byr årets konferanse på kapasiteter som Inga Strümke, forsker ved Norwegian Open AI Lab NTNU, Kari Due-Andresen, sjeføkonom i Akershus Eiendom og Sven Richard Magerøy Tønnessen, Head of Emerging Technology i Posten.
Det knytter seg også stor spenning til Lars Erik Marcussen, prosjektleder logistikk i Heidelberg Cement og Per-Kenneth Øye, CTO i Felleskjøpet Agri, som doserer under temaet:
«Heidelberg og Felleskjøpet fant løsningen på felles utfordringer – og resultatet er det banebrytende, grønne skipet With Orca. Hvordan fant de hverandre og hvordan har samarbeidet utviklet seg?»