Transport & Logistikk 2024:

Det blir som vanlig en lang rekke faglig sterke foredrag på Transport & Logistikk.

Full beredskap på Gardermoen

Høstens viktigste bransjekonferanse, Transport & Logistikk, er tilbake på Gardermoen. 

Publisert

Transport & Logistikk er i år tilbake i The Qube på Gardermoen 21. og 22. oktober, etter fjorårets lille «ekskursjon» til Nova Spektrum på Lillestrøm. Det betyr at konferansen er tilbake der de fleste mener den hører hjemme. Likevel blir det forandringer. Mangeårig konferansegeneral Jo Eirik Frøise har forlatt skuta, og overlatt den til Kjersti Hagen Shetelig.

Transport & Logistikk 2024

Hva: Norges største logistikk-konferanse
Når: 21. og 22. oktober
Hvor: The Qube, Gardermoen
Programmet finner du her

Klikk her for å melde deg på

Melder du deg på før 2. september får du early bird-pris. Det gjelder også å melde seg på fort om du ønske å bo på konferansehotellet Clarion Hotel & Congress Oslo Airport.

Fokus på beredskap

Kjersti Hagen Shetelig har tatt over konferanse-roret etter Jo Eirik Frøise, og lover en konferanse som er passe stor og med tydelig struktur.

Hun har lagt opp til en konferanse med en tydelig profil og struktur, der årets overordnede tema er beredskap.

– Ved å sette et så tydelig tema, og gjøre en stor greie ut av det, håper jeg at vi kan bli tydelige – og at vi kan gjøre noe annet like tydelig neste år, slik at årene ikke blir så like, sier Shetelig.

Konferansen går som vanlig over to dager, der den første dagen foregår i plenum, mens dag to er delt opp i tre parallelle sesjoner. Beredskap vil være temaet på dag 1, mens overskriftene på parallellsesjonene dag 2 er Samferdsel, Innovasjon og bærekraft, og Rekruttering og omdømme.

– Jeg håper man kommer til å se en litt tydeligere struktur på det parallelle program på dag 2, med tydelige overskrifter som gjør det enklere å velge hvor man skal gå, sier den ferske konferansegeneralen.

Nytt av året er at NHO Logistikk og Transport i større grad har regien på konferansen, etter at Norsk Industri ikke lenger er medarrangør. Norske Havner er derimot medarrangør sammen med NHO LT.

Besøk fra Ukraina

Det blir livlig på ustillerområdet. Totalt er over 40 utstillere bekreftet.

Av høydepunkter på programmet trekker Kjersti Hagen Shetelig frem internasjonal sjef i det ukrainske postverket, Ukrposhta, Julia Pavlenko, som skal fortelle om hvordan det er å drive post- og logistikkvirksomhet midt i en krig.

– Vi har også fått med oss en god bolk, der blant annet tidligere forsvarssjef Sverre Diesen tidligere forsvarssjef forteller om den storpolitiske sikkerhetssituasjonen, så fortsetter det med at sjeføkonom Øystein Dørum ser på den økonomiske tilstanden før næringspolitisk direktør i NHO LT Ole Andreas Hagen trekker det ned til et bransjenivå. Da får vi en slags trakt der vi ser på trekker det ned fra det globale til det som er relevant for bransjen i Norge, sier Shetelig.

Se hele programmet her

For nettverksbyggingens del, tror hun at det er viktig at konferansen nå er tilbake på Gardermoen, etter fjorårets samarbeidsarrangement med Norges Lastebileier-Forbund på Lillestrøm.

– Det blir tilbake til gamle former slik vi har inntrykk av at konferansen trives best med, både utstillere og deltakere. Det handler mye om møteplassen og nettverksbyggingen man ikke fikk til på Lillestrøm fordi det blir for stort. Det må være en egnet størrelser der mange nok treffes, men ikke så stort at det blir uoversiktlig, sier hun.

12 startups

Hun vil også gjerne oppfordre folk til å besøke de ulike utstillerne, og spesielt 12 av dem. For 12 norske logistikk-startups har nemlig fått plass på utstillergulvet.

– Startupsene er de som kommer med løsningene for fremtiden. De tenker nytt og annerledes, tør å «gutse» og ser kanskje ting litt fra utsiden. Det er spennende og nyttig for alle deltakerne, sier Shetelig.

Hun minner også på at det er penger å spare for de som melder seg på før 2. september - for da gjelder early bird-pris. 

- Dessuten er hotellet fullt, men vi har holdt av rom som du kan booke når du melder deg på. Men de rommene må vi «slippe» i begynnelsen av september, så det gjelder å skynde seg, sier Shetelig. 

Her kan du melde deg på Transport & Logistikk

Powered by Labrador CMS