KRIGEN I UKRAINA:
Mangel på transportkapasitet sjøveien gjør at korn i Ukraina ikke kommer ut av landet. EU-kommisjonen har siden mai koordinert arbeid med å få ut korn via vei og bane.
Foto: Istockphoto.
EU og norske myndigheter med felles bønn til transportsektoren
EU ber logistikk- og transportnæringen i Europa om å bidra til å få fraktet ut korn via vestkorridoren. Norske myndigheter anmoder norske transportører om å bli med i dugnaden.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I en pressemelding i dag oppfordrer Samferdselsdepartementet norske aktører til å bistå med transport av korn og andre landbruksprodukter via EU-kommisjonens plattform.
"Som følge av Russlands invasjon er situasjonen kritisk for å få transportert ut korn og andre landbruksprodukter fra Ukraina. Store mengder korn ligger på lager i Ukraina og det er et akutt behov for alternativ transport, siden krigssituasjonen medfører at transport via havn ikke lenger er mulig", står det i henvendelsen som retter seg mot den norske logistikknæringen.
"Dette er en utfordring som krever europeisk koordinering, og EU-kommisjonen har lansert en handlingsplan på transportområdet for å bistå Ukraina. Et viktig tiltak her er en «matchmatchmaking-plattform» for kommersielle aktører. Plattformen bringer sammen europeiske aktører som ønsker å tilby transportkapasitet til Ukraina.
Samferdselsdepartementet støtter dette tiltaket. Departementet ønsker å gjøre denne plattformen kjent for norske aktører, og oppfordrer til å delta i plattformen".
EU-initiativet har vært i gang siden mai. I skrivende stund har 591 bedrifter meldt seg på plattform-tjenesten - hvorav to norskregistrerte aktører, går det frem av oversikten (uten at det står hvilke dette er).
Departementet la også ved en lenke til EU-kommisjonens arbeid overfor Ukraina på transportområdet.
Polen har planer om å bygge korn-terminal
Nettstedet Intermodalnews skriver at polske myndigheter har planer om å bygge en stor kornterminal på 100.000 m2 for å hjelpe Ukraina med å eksportere korn til oversjøiske markeder, via havnen i Gdansk og ned til markeder i Afrika og Midt-Østen. Disse markedene har tidligere blitt betjent via havner i Svartehavet som nå er under russisk kontroll.
Forskjellig sporbredde i ulike land er ofte et hinder for en effektiv jernbanetransport mellom land. Så også mellom Ukraina og Polen, men nettstedet skriver at det også ses på muligheter for å få til mer korntransport mellom Ukraina og havner i Polen via jernbane.