Pakkevekst, men fallende marginer
Til tross for svak markedsutvikling innen netthandel, øker Posten sitt pakkevolum.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Omsetningen i Posten Norge er per 3. kvartal 2022 17.006 millioner kroner. Justert driftsresultat per 3. kvartal ble 422 millioner kroner, en nedgang på 789 millioner kroner sammenlignet med samme periode i 2021.
- Resultatet gjenspeiler at vi opererer i et marked preget av usikkerhet og svekket kjøpekraft. I en slik situasjon ser kundene på oss som en trygg og attraktiv logistikkpartner og det har gitt en vekst i pakker fra netthandel på 7,1 prosent, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.
Den geopolitiske spenningen kombinert med energikrise og svekket kjøpekraft gjør at blant andre Norges Bank ser at deler av økonomien er i ferd med å kjøle seg ned og forventer større usikkerhet fremover.
- Vi forventer utfordrende markedsforhold fremover. Derfor skal vi være nøkterne og ha et fortsatt høyt kostnadsfokus. Samtidig skal vi tenke langsiktig og utnytte de mulighetene som åpner seg i et urolig marked. Vi skal investere for fremtidig vekst, sier Wille.
For 3. kvartal isolert hadde Posten en organisk vekst 5,9 prosent. Konsernets omsetning i årets 3. kvartal var 5.556 millioner kroner. Sammenlignet med 3. kvartal 2021 var dette en reduksjon på 6 prosent som følge av at Frigoscandia Sverige ble solgt i slutten av fjoråret. Justert driftsresultat i 3. kvartal 2022 ble 134 millioner kroner, en nedgang på 268 millioner kroner mot 3. kvartal 2021.
Logistikksegmentet hadde en omsetning hittil i 2022 på 13.681 millioner kroner. Organisk vekst var på 9,3 prosent. Justert driftsresultat ble 641 millioner kroner hittil i 2022, en reduksjon på 449 millioner kroner i forhold til samme periode i 2021.
Postsegmentet fikk en omsetning hittil i 2022 på 3887 millioner kroner, det er en reduksjon på 198 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Dette skyldtes hovedsakelig fortsatt volumfall i adressert post. Justert driftsresultat ble negativt med 75 millioner kroner hittil i 2022, en reduksjon på 261 millioner kroner sammenlignet med samme periode i 2021.