Mekonomen med gigantsatsing på nytt delelager i Norge
I denne regionen planlegger Mekonomen å investere over en halv milliard i et nytt helautomatisk logistikk-anlegg. - Vi øker konkurransekraften både mot de andre delegrossistene og bilimportørene, sier adm. direktør Geir Hoff i Mekonomen Company Norge.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Totalt investerer vi i overkant av 500 millioner kroner i dette anlegget, sier Geir Hoff til Bilbransje24.
Han er administrerende direktør i Mekonomen Company i Norge, og med det Mekonomen-konsernets øverste sjef her til lands.
Det nye sentrallageret blir på 25.000 kvm. skal levere reservedeler og tilbehør til verkstedkjedene Meca og Mekonomen.
Anlegget skal bygges i Mjøs-regionen og vil stå ferdig i løpet av 2025.
- Lokaliseringen er ikke endelig besluttet, men valget blir tatt i løpet av noen uker, sier Hoff.
Kan bygge på
- Vi har en opsjon på å kunne utvide lageret med ytterligere 12.000 til 13.000 kvadratmeter hvis vi får et fremtidig behov for det, sier Hoff.
- Er det aktuelt å legge inn lageret til Sørensen og Balchen i det nye anlegget?
- Vi tar høyde for at vi kan håndtere det som er Mekonomen Group i Norge, uten at det er fattet noe beslutning om det.
I dag har Sørensen og Balchen sitt eget lager på Rosenholm sør i Oslo, mens hovedlageret for Meca er på Gjøvik, og Mekonomens lager er i Oslo.
- Lageret på Gjøvik blir lagt ned. Lageret i Oslo har vi ikke avgjort skjebnen til, sier Hoff.
Det nye, store lageret vil ha en automatiseringsgrad som er vesentlig mye høyere enn i dagens to lager.
- Hvor mange ansatte vil det nye lageret få?
- Det er ikke endelig besluttet, så det må vi komme tilbake til, sier Hoff.
Vi øker konkurransekraften både mot de andre delegrossistene og bilimportørene
Geir Hoff
Mer konkurransedyktig
Med det nye lageret i Mjøs-regionen blir Mekonomen-konsernet ifølge Hoff mye mer konkurransedyktige i Norge.
- Vi øker konkurransekraften både mot de andre delegrossistene og bilimportørene, sier han.
Det nye lageret kan lagerføre 100.000 ulike varer. Til sammenlikning er det 50.000 ulike varer i dagens Meca-lager på Gjøvik, og 25.000 hos Mekonomen i Oslo.
- Med det nye felles lageret bygger vi for fremtiden og muliggjør storskala-fordeler, sier Jens Petter Jakobsen.
Han er logistikkdirektør i Mekonomen Company Norge.
- Vi ser et stort potensial i å fortsette å effektivisere våre lager- og distribusjonsprosesser samtidig som vi øker tilgjengeligheten for kundene, legger han til.
Verkstedene i Meca- og Mekonomen-kjedene vil i fremtiden får en stor fordel de ikke har i dag.
- Når det nye lageret er operativt vil verkstedene kunne bestille deler til langt ut på ettermiddagen for leveranse neste dag.
- Det styrker vår konkurransekraft i markedet på hvor kjapt vi kan levere i forhold til bestilling, sier Geir Hoff.