Logistikk-gründer med sportslig innstilling og stor tro på fremtiden. (Foto: Per Dagfinn Wolden)

Sportseventyrer med unike logistikkløsninger

Med en unik og helintegrert lager- og logistikksatsing er milliard-bedriften Sport Outlet i ferd med å utkonkurrere den tradisjonelle sportsbransjen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sport Outlet-gründer Tor-André Skeie hadde imidlertid full fokus på å iverksette sikkerhetstiltak i alle ledd i hele verdikjeden, da Mtlogistikks utsendte kom på besøk denne uken.

Årsaken var selvsagt å hindre og forebygge smitte fra det helsetruende koronaviruset.

– Dette er alvor, understreker han.

Men som den fremoverlente business- og logistikkmannen han er tok Skeie imot Mtlogistikk med åpne armer. Uten «shake hands», selvfølgelig, men med albuehils.

Nå skal det investeres i nytt, automatisert kranlager, og hvor mennesker og trucker blir en saga blott.

Gigantbygget omfatter 20.000–30.000 kvadratmeter lager og administrasjonsbygg til Invent Sport AS.

Og i løpet av året blir Sport Outlet også netthandelsbedrift.

Vi tok turen til selskapets hovedkontor og sentrallager på Hagavik i Bjørnafjorden (tidl. Os) utenfor Bergen for å få svar på utfordringer og planer Sport Outlet står overfor.

Paraplyen er Invent Sport Drift med sport og friluftsliv som kjernevirksomhet, representert gjennom sportskjedene Sport Outlet, Sport Norge og design- og produksjonsselskapet; Elements Production.

I 2019 omsatte konsernet for 1,25 milliarder kroner og er inne i en rivende utvikling med en vekst som går rett til vers, og som utfordrer den tradisjonelle sportsbransjen.

I fjor høst åpnet Sport Outlet butikk på Karl Johan i hovedstaden, selskapets desidert største butikk i omsetning.

Sport Outlet og Sport Norge har nå til sammen 90 butikker, spredd over hele landet.

Vi møter en fremoverlent og optimistisk daglig leder i Sport Outlet, Tor-André Skeie, en fagspesialist på alle felt innen markedsføring og salg av sportsutstyr og tekstil.

- Vår visjon er å gjøre sport og friluft tilgjengelig for alle ved å tilby utstyr av høy kvalitet til gode priser, understreker han.

Skeie snakker om vinn-vinn for kunde og leverandør.

- Bransjen er så preget av nyvinninger og mote at det alltid oppstår store parti med gode varer som må vike for det nye. Derfor har vi etablert en kanal for effektiv og god distribusjon av disse varene, godt mottatt av våre kunder landet rundt, sier Skeie som også forteller at Sport Outlet er et butikkonsept som jobber med merkevarer fra verdens ledende sport- og fritidsleverandører.

- Filosofien er enkel: Vi kjøper varepartier, og selger dem billigst mulig, sier Skeie.

Sportskjeden kaprer stadig større markedsandeler i den ekstremt konkurranseutsatte sportsbransjen. Mens flere av de store kjedene som selger sportsartikler, sliter, opplever Sport Outlet akselererende vekst. Virksomheten er en av de raskest voksende og mest lønnsomme kjedene i norsk varehandel, også utenfor sportsbransjen.

– Hva er nøkkelen? Spør vi.

– Som representant for lavprisbutikker må vi tjene penger med lavest mulig kostnad i alle ledd. Færrest mulig hender skal få varen ut til kunden. Hensynet til økonomien veier tyngst. I stedet for ordrer basert på delplukk leverer vi fulle kartonger med varer på paller til butikkene. Det hender at butikkene får noen flere varer enn de har lyst på. Selv om butikkene har satt av inntil 15 prosent av arealet til lager, er ikke ordningen alltid like bekvemt, sier Skeie.

- En stor del av veksten er knyttet til nyetablerte butikker, hvor ansatte har en offensiv holdning i et presset markedet. Vi prøver å lage lønnsomme butikker på lav omsetning, der vi jobber med å holde kostnadene nede. Vi er fornøyd med at vi tjener penger på lav omsetning, forteller Skeie.

Også netthandelen tar sin del av markedet, en virksomhet Sport Outlet vil intensivere satsingen på i år. Selskapet har ikke åpnet noen nettbutikk hittil, men har en økende tilgjengelighet på nett og markedsfører seg på ulike digitale arenaer.

Sportsbransjen generelt har slitt med betydelig svikt i 2019. Den største aktøren i sportsmarkedet, XXL, har slitt med sviktende vekst og resultatfall.

Skeie tror at flere aktører og hardt prispress er hovedårsaken til at bransjen sliter.

Likevel økte sportskjeden til Skeie omsetningen med rundt 20 prosent i fjor.

– Vi driver på en litt annen måte enn de andre. Lave priser er en suksessfaktor. Vi ser nå at stadig flere aktører satser på outlets, sier Skeie.

Må utvide lageret 

Sport Outlet-gründer Tor-André Skeie forteller om et lager snudd på hodet i forhold til tradisjonell lagervirksomhet. (Foto: Per Dagfinn Wolden)

– Vår virksomhet er svært plasskrevende. Derfor er vårt lager snudd på hodet i forhold til tradisjonelle lagersystemer- og funksjoner, sier Skeie.

Men nå er virksomheten i ferd med å vokse ut av sine lager- og logistikkfasiliteter, og hvor dagens 5500 kvadratmeter er sprengt.

Skeie håper at byggingen av nytt hovedkvarter og sentrallager kommer i gang så fort som mulig.

En 16,5 mål stor tomt er sikret. Lokalpolitikerne i Bjørnafjorden kommune er positive til Sport Outlet-initiativet, som på sikt innebærer rundt 300 nye lokale arbeidsplasser.

Helautomatisk kranlager

Her vil et kranlager med enorme fordeler i forhold til tradisjonelle lager snart se dagens lys.

– Helautomatiserte kraner med raske og sikre styringssystemer plukker varene døgnet rundt med effektiv jobbing i høyden.   Det gir en maksimal utnyttelse av lagerhøyder på 30 meter, i tillegg til å sikre at all tilgjengelig plass brukes på en optimal måte, understreker Skeie.

Han fremhever også at lagerstyringssystemet kontrollerer og oppdaterer varebeholdningen, noe som gir nøyaktig kontroll over varer og eliminerer manuelle driftsfeil.

– Vi er avhengig av effektiv og optimalisert lagerløsning. Et kranbasert lagersystem er fire til åtte ganger mer effektivt enn tradisjonelle lagersystemer. Infrastrukturen består av smale korridorer med en dobbel så høy takhøyde som i vanlige lager. Kranen styres av et programvaresystem langs gangene i lageret, der den kjører inn, plasserer og henter gods, forteller Skeie.

Unikt RFID-system

Sport Outlet-virksomheten baserer lageraktiviteten på unike kode- og RFID-systemer for sporing og kontroll av produktets verdikjede. Dette gir full sporing i alle ledd av bedriften, fra merkemaskinstyring med kommunikasjon til alle ERP/økonomiløsninger.

I praksis kjøres en pall full av Sport Outlet-varer inn i et skap med foliedekte vegger, og hvor alle nødvendige data blir registrer gjennom et montert RFID-system i taket.

Ifølge Skeie skal Sport Outlet være den første i verden som etablerte en egen RFID-løsning av denne typen.

– Ikke til fordel for oss

Nylig ble det som kan bli Norges største sportskonsern lansert, og ligger nå på bordet hos Konkurransetilsynet.

Olav Nils Sunde og Bjørn Rune Gjelsten går sammen om å kjøpe store deler av eiendelene i boet etter Gresvig-konkursen.

Skeie tror ikke sammenslåingen mellom Intersport og Sport 1 er noen fordel for Sport Outlet.

– Det ligger jo i naturen at hvis man har makt, vil man benytte seg av den for å styrke seg på en måte som vil gå på bekostning av oss andre, sier han.

Skeie tror at «andre aktører vil merke det mer» enn hva Sport Outlet vil gjøre.

Litt om eventyret

 

Gründerne Tor-André Skeie og broren Jan Frode Skeie har erfaring fra sportsbransjen tilbake til 1992 da de etablerte sin første sportsbutikk. Litt etter kom partneren Odd Arne Larsen med.

Sport Outlet åpnet sin første butikk i 2012. Det året omsatte kjeden for 14 millioner. Siden den tid fortsatte selskapet å vokse i rasende tempo, enkelte år med over en dobling i omsetning.

Skeie-brødrene og Odd Arne Larsen eier Sport Outlet, Sport Norge og design- og produksjonsselskapet; Elements Production.

I dag har Sport Outlet-konsernet rundt 1000 ansatte.

Hel-fokus på Outlet 

I løpet av året avvikles Sport Norge med en styrt avvikling av åtte sportsbutikker, og hvor 50-60 ansatte berøres.

– Nå setter vi hovedfokus på nasjonal satsing av Outlet-aktiviteten, forteller Skeie og understreker at dette er et ledd i en betydelig strategiendring.

- Markedsforholdene tilsier at outlet er et bedre område å satse på. Vi gjorde nok et feilgrep da vi etablerte Sport Norge-butikkene, og som nå reduseres fra 19 til 11, forteller Skeie som innrømmer en virksomhet uten de gode resultatene.

Han vil imidlertid opprettholde den lokale tilhørigheten med å beholde de resterende 11 butikkene i regionen hvor gründeren startet virksomheten, nemlig rundt Bjørnafjorden (tidl. Os) utenfor Bergen og det geografiske kjerneområdet i Hordaland.

Butikknedleggelsene kommer i kjølvannet av konkursen i Gresvig-konsernet og Birk Sport, i tillegg til at Norges største sportskjede XXL sliter med skuffende salgstall og tapte markedsandeler.

Vil doble antallet outlets

Dystre tider til tross har Skeie en målsetning om 150 Sport Outlet-butikker, over en dobling fra dagens 71.

– 2020 er kanskje ikke det rette året for altfor mange nyetableringer. Det er en overkapasitet i bransjen, og det vil helt sikkert komme en avskalling av butikker. Det tror jeg er sunt for bransjen. Men jeg tror ikke nordmenn vil slutte å kjøpe sportsutstyr, sier Sport Outlet-gründer Tor-André Skeie.

Powered by Labrador CMS