Tine plukker med briller
Som første bedrift i Norden har Tine testet plukk med smarte briller på lageret. Det har gitt mersmak.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Tine skal være best i verden på logistikk. Derfor har vi jobbet mye med å se på hvilke tekniske muligheter som finnes, forklarer direktør lagerdrift Vibeke Amundsen hos Tine.
Den ambisjonen og nysgjerrigheten hos den norske meierikjempen har medført at Tine i høst har gjennomført Nordens første pilotprosjekt med bruk av smarte briller i plukkingen på lageret på Kalbakken.
– Dette er et signalprosjekt knyttet til å teste ny teknologi, for å være nysgjerrig på hva slags teknologi som kan hjelpe oss der ute, sier Vibeke Amundsen.
Kalbakken er Tines største meieri, og her produseres flytende varer for direktedistribusjon – primært for hele Østlandet. Lageret er på 40.000 kvadratmeter og herfra plukkes rundt 1/3 av volumet automatisk, mens resten plukkes manuelt – og det er denne plukkeprosessen som man nå forsøker å modernisere.
Etter en lengre integrasjonsperiode, har åtte medarbeidere i fire uker i høst jobbet med Google Glasses, eller Glass Enterprise Edition som de nå kalles, i stedet for det etablerte Pick-by-voice-systemet. Konseptet heter Pick-by-Vision og er levert av det tyske selskapet Picavi, som er ledende innen smarte briller til logistikkbransjen.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Testen har vært en positiv opplevelse for både ledelsen og plukkerne, selv om den ikke har løst alle utfordringer. Noe av det mest positive er komforten for lagerarbeiderne, forklarer Simen Haugland, som er en av dem som har prøvd brillene.
– Jeg føler det er veldig effektivt. Det er en litt annen måte å jobbe på. Du kan egentlig jobbe raskere, fordi du faktisk kan jobbe så fort du selv klarer å jobbe, og ikke så fort som «dama» snakker, sier Haugland.
– Mer overskudd
«Dama» i dette tilfellet er kvinnestemmen som gir plukkerne informasjon i Pick-by-voice-systemet. Haugland mener det er mye mindre slitsomt å forholde seg til en bitte liten skjerm, enn å måtte prate med en monoton stemme hele dagen.
– Det er deilig å slippe å høre på og svare en hel dag. Jeg føler jeg har mer overskudd når dagen er ferdig med brillene, sier Haugland.
MT har prøvd brillene og de er svært behagelige å ha på. En bitte liten skjerm over høyre øye gir skreddersydd informasjon om de kommende plukkene. Å «hente» informasjon fra skjermen er omtrent som å kaste et blikk i speilet når man kjører bil. Ifølge Haugland er det heller ikke en kilde til hodepine å måtte skifte fokus med blikket så ofte, som man kanskje skulle tro.
– Jeg trodde også at man skulle få hodepine før vi begynte, men det opplever jeg ikke i det hele tatt. Når man først kommer inn i det, ser man bare på skjermen når det er absolutt nødvendig. Alle plukkerne har vært enige om at det er mer behagelig å bruke briller, sier han.
Gir bedre flyt
En annen fordel med brillene, er at plukkerne har bedre oversikt over den kommende arbeidsflyten. Med stemmestyrt plukk, får man bare informasjon om det førstkommende plukket, mens man via brillene får se de tre neste lokasjonene. Dermed kan man planlegge bedre sin egen flyt, og eventuelt hoppe over en lokasjon, dersom det er kø eller om man av andre årsaker finner det hensiktsmessig.
– Her har Picavi vært en veldig god samarbeidspartner på å tilrettelegge skjermbildet på en veldig god måte, forklarer Brita Vist. Hun har tittelen leder fagstab lagerdrift, og har siden i sommer hatt prosjektlederansvar for brilleprosjektet.
– De har hørt på brukerne, og når vi har kommet med ønsker har de fått til det vi vil, nesten hver gang, sier hun.
Intuitivt
Erfaringen etter de fire testukene, viser også at bruk av brillene krever mindre opplæring enn stemmestyrt plukk, der brukerne må lære seg mange muntlige kommandoer for å komme i gang.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
Tine hadde et håp om at brilleplukket skulle øke effektiviteten. Det har man ikke helt klart å få til i løpet av testukene, selv om plukkerne raskt kom opp på sitt vanlige nivå med brillene.
– Vi har ikke sett en signifikant økning i effektiviteten. Men vi mistenker at det er andre faktorer som spiller inn, sier Vibeke Amundsen, og nevner blant annet at det høye antallet plukkere som jobber parallelt gjør at det ofte kan oppstå litt venting på lageret.
Tine har ennå ikke bestemt seg for om man ønsker å investere i Pick-by-Vision i større skala.
– Vi ønsker å teste brillene i en ny testperiode med en annen brukergruppe for å få et bedre datagrunnlag. Vi ser helt klart potensialet i Pick-by-Vision-løsningen, sier Brita Vist.
Å kombinere stemmestyrt og brillestyrt plukk er absolutt en mulighet.
(Artikkelen fortsetter under bildet.)
– Jeg har 400 medarbeidere som går med voice i dag, og man blir sliten av å snakke med «hun dama» hele dagen. Min drøm er at vi skal kunne ha begge deler parallelt, slik at man kan veksle og velge hva man vil bruke, sier Amundsen, og legger til at innkjøpsprisen for brillene ligger omtrent på samme nivå som en pick-by-voice-løsning.
– Har lært mye
Hun tror også at det kan være nyttig å teste brillene i andre prosesser enn plukkingen.
– Vi har utvilsomt lært mye av dette. Og det er andre arbeidsoperasjoner og prosesser på lageret der Vision er enda mer hensiktsmessig, for eksempel ved varemottak og opplasting der man trenger mye mer informasjon og i dag løper til og fra en truckskjerm, sier Amundsen.
Integreringsprosessen på IT-siden har vært den mest utfordrende delen av pilotprosjektet. Allerede i begynnelsen av 2018 tok Tine kontakt med Picavi, men å få Pick-by-Vision-teknologien til å snakke med eksisterende WMS-system var ikke lett.
– Grunnen til at det tok så lang tid lå ikke hos Picavi. Vi har hatt store problemer på vår side med integrasjonen fordi dokumentasjonen knyttet til vår Pick-by-voice-programmering har vært mangelfull. Dermed ble det mye prøving og feiling, sier Amundsen, som understreker at prosessen kunne gått mye fortere dersom grensesnittet til Tine var bedre tilrettelagt.