45.000 timer på 10 år
VENNESLA - Den ble kjøpt i januar 2003 og siden har den knapt stått stille. I januar i år, 10 år etter anskaffelsen, passerte den 45.000 timers drift hos Huntonit i Vennesla.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Vi snakker om en Toyota dieseltruck med typebetegnelse 7FD A50.
Ove Iversen har 25 års fartstid ved truckverkstedet hos Huntonit. Han har IKKE skrudd mye på denne maskinen:
- Dette er en av de maskinene jeg har vært mest fornøyd med, sier Iversen.
- Det sitter en seks-sylindret dieselmotor i trucken; det tror jeg er en av årsakene til at den har holdt så lenge.
Slurver ikke med service
- Den har nesten ikke hatt oljeforbruk, og det har ikke vært nødvendig å åpne hverken motor, kardang eller gir, sier Iversen som også legger til at det ikke har vært noe slinger i valsen når det gjelder servicer på denne maskinen. - Det er viktig!
Alle truckene har store områder å bevege seg på ved Huntonit som er Venneslas største industribedrift.
45.000 timer på 10 år forteller at denne trucken har holdt det gående i mer enn ett skift pr. dag samtlige ukedager i perioden.
Flere «gamlinger»
Huntonit i Vennesla har totalt 17 trucker i sin stall, godt fordelt mellom merkene Toyota, Mitsubishi, Combilift og Fantussi.
I tillegg har bedriften tre Volvo hjullastere og en Swetruck 12 tonns tømmermaskin fra 1987.
- Den aller eldste maskinen vi har her, fortsetter Iversen, - er en gaffeltruck fra 1971. Men den som er gått aller lengst
hos oss er en Mitsubishi. Den har rundet 63.000 km og vi har byttet motor en gang på denne maskinen, sier truckopertatør Iversen.
Som man skjønner, kjøpes det ikke så ofte nye trucker hos Huntonit i Vennesla. Nei, hvorfor skulle man egentlig det når de fleste av dem man har, bare går og går, år etter år.
Skjønt vi skal legge til at det riktignok kom to nye Still-trucker her om dagen, men det var to elektriske.