Fortsatt fres i trucksalget
VARMT HVETEBRØD: Salget av gaffeltrucker i Norge første halvår holder fortsatt samme tempo som i rekordåret 2018.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
2018 var et svært godt år for salg av gaffeltrucker i Norge. Maskingrossisternes Forening (MGF) registrerte sitt nest høyeste tall, bare slått av 2007, men en stor økning i salget fra forhandlere som ikke er med i MGF tyder på at fjoråret var tidenes beste år.
Og foreløpig holder 2019-salget tritt med fjoråret.
Det ble i første halvår 2019 registrert 2536 maskiner i MGFs statistikk, ned 162 maskiner fra fjoråret. Leder for gaffeltruckgruppen hos MGF, Arne Husborn, forteller imidlertid om et marked som holder koken - foreløpig.
– Markedet 1. halvår var meget likt 2018-tallene, men når vi kommer inn i neste halvår har jeg vanskelig for å tro at vi kan kopiere fjoråret. Skal vi være realistiske vil jeg anta at en sammenligning med 2017 vil være mer relevant, sier Husborn.
Se salgstallene nederst.
Ser vi på FEM/Wits-tallene (internasjonal truckstatistikk) ble det i første halvår 2018 solgt 3093 maskiner og i 2019 3094 maskiner totalt i Norge.
En trend er at elektrifiseringen i motvektssegmentet nå har begynt for alvor.
Det ble solgt 696 elektriske motvektstrucker første halvår, mot 491 dieseltrucker (FEM/Wits).
– Tidligere var disse markedene like store, påpeker Husborn.
Markedet for lagerteknikk gikk tilbake med 3,9 prosent (78 maskiner), elektriske motvektstrucker økte med 20,6 prosent (119 maskiner), mens dieseltrucker gikk tilbake med 7,5 prosent (40 maskiner).