Sterkt truckmarked tross nedgang

Det går fortsatt godt i truckbransjen i Norge, til tross for en liten nedgang fra toppåret 2018.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste tallene fra Maskingrossisternes Forening viser at foreningens medlemsbedrifter totalt solgte 4698 gaffeltrucker i 2019. Det betyr at fjoråret er det fjerde beste i dette årtusenet. 

2019-tallet er en nedgang på 9,7 prosent fra 2018, som er det nest beste året i statistikken. 

Se tall for de siste 20 årene nederst i saken. 

Elektrisk motvekt i vinden

Tallene viser også at det er vekst i omsetningen av nye motvektstrucker som er den største undergruppen til statistikken. Den største økningen har vi i klassene mellom to og seks tonn. Ikke uventet ser vi at salget av dieseltrucker går noe tilbake, mens 4-hjuls elektriske trucker er den store vinneren med en økning på hele 26.5 prosent.

Fordelingen er på 1087 elektriske motvektstrucker mot 608 diesel eller gassdrevne. 

Nedgangen som har vært knytter seg til trucker knyttet til lagerdrift som palle- og plukktrucker, og aller mest tilbakegang har vi på segmentet støttebein hvor reduksjonen utgjorde 13,9 prosent fra 1444 til 1256 trucker.

Optimist

Salgssjef hos Jungheinrich Arne Husborn er formann for gaffeltruckgruppen i MGF. Han er både fornøyd med 2019-tallene og optimistisk for 2020.

 – Tallene for november var sterke, og desember var bedre enn i 2018. Samtidig ser januar ut til å bli på nivå med fjoråret. Vi har også registrert mye og ganske store bestillinger. Det er faktisk en optimisme framfor en pessimisme i markedet, sier han. 

 Noe mange har i bakhodet er hvordan Brexit vil påvirke markedet i Norge. Her er ikke Husborn veldig bekymret. 

– Vi hadde vel forventet at det skulle bli en større dipp på grunn av Brexit på slutten av fjoråret. Noen signaler sier at dette kommer til å påvirke markedet mye, men det som blir mest påvirket er eksport til England, og det berører ikke truckmarkedet så mye, sier han. 

 MGF-tallene viser videre relativt store geografiske svingninger når det gjelder vekst og nedgang. Størst reduksjonene er i Oslo (18 %), Akershus (20 %), Rogaland (17 %) og Troms (18 %), mens vekst finner vi i fylkene Oppland (21 %), Telemark (15 %), Vest-Agder (19 %), Sogn og Fjordane (35 %), Sør-Trøndelag (2 %), Nord-Trøndelag (30 %) og Finnmark (23 %).

Mange ikke-medlemmer

I en pressemelding presiserer MGF også at det stadig kommer nye merker på markedet hvor importørene ikke er medlem hos MGF, og sånn sett vil de ikke vises i bransjestatistikken i Norge.

«Maskingrossisternes Forening ønsker derfor alle nye seriøse importører velkommen som medlem hos oss slik at vi sammen kan påvirke viktige fagsaker og rammebetingelser», heter det i pressemeldingen. 

Internasjonal statistikk fra European Materials Handling Federation (FEM), viser et salgstall for Norge på 5694 trucker, altså snaut 1000 mer enn MGF-tallene. 

- Dette avviket stiger jevnt, men ikke nok til at det bekymrer oss i MGF ennå, forklarer Husborn.

Mange av truckene som dukker opp i FEM-tallene er kinesiske trucker som importeres og selges av bedrifter som ikke er MGF-medlemmer. Men også Abeko, Sichelschmidt, Hubtex, Combilift, Aisle-Master, Baumann, Crown, Logitrans, Merlo, Terberg, Svetruck, Clark og Montini blir levert i Norge utenfor MGF-systemet. 

 

Powered by Labrador CMS