Tar ansvar for vrakdekkene
Kristin Veierød er ny leder for Norsk Dekkretur, et selskap som i fjor transporterte 65.400 tonn kasserte dekk.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ifølge Bilbransje24 har det skjedd to «historiske valg» i norsk dekkbransje.
Foruten at Kristin Veierød ble valgt til styreleder i Norsk Dekkretur (NDR) 4. juni ble også adm. direktør i Continental Dekk Norge, Hege Eike Lie, nylig valgt til styreleder i Dekkimportørenes Forening (DIF), som den første kvinnelige lederen i foreningens snart 100-årige historie.
Dekkimportørene eier 75 prosent av Norsk Dekkretur, mens Bilimportørenes Landsforening (BIL) eier 25 prosent.
Veierød overtar som styreleder etter tidligere adm. direktør i Nokian Dekk, Bjørn Kamphus.
Veierød er partner i advokatfirmaet Hjort, og har betydelig kompetanse på denne delen av bilbransjen.
- Jeg kjenner bransjen, og ikke minst det regulatoriske regelverket fra mitt arbeid som advokat, sier Veierød til Bilbransje24.
Hun understreker at Norsk Dekkretur har en viktig rolle i det grønne skiftet.
Transporterer over 65.000 tonn dekk
Norsk Dekkretur samlet i fjor inn og transporterte 65.400 tonn kasserte dekk fra nærmere 6000 forskjellige hentesteder. Ifølge NDRs årsrapport for 2019 ble det registrert 6583 transporter som gir en gjennomsnittlig fyllingsgrad på ca. 10 tonn pr. transport.
Det er ordre- og logistikk-kontoret hos Ragn-Sells Dekkgjenvinning (RSD) som administrerer innsamling og transport av vrakdekkene.
Transportpartner AS på Gjøvik tar hånd om den stadig økende oppdragsmengden på henting av kasserte dekk, på oppdrag fra og i samarbeid med Ragn-Sells og Norsk Dekkretur AS.
Dekkene transporteres fra renovasjonsstasjoner i Hedmark og Oppland til Ragn-Sells hovedmottak på Skjerkøya i Bamblefjorden.
Totalt henter Transportpartner dekk fra 500 ulike steder i Hedmark og Oppland, fra Tyin, Bjorli og Sjåk til Os i Østerdalen og Drevsjø.
Transportpartner har registrert nærmest en dobling i oppdragene med henting og transport av vrakdekk de siste ti årene som følge av mer dekk i omløp.
Imidlertid har det de siste årene blitt enklere å håndtere transporten takket være bedre logistikk og ordresystemer, i tillegg til mer kunnskap, stadig større kapasitet og bedre utstyr til å utføre jobben.