TUNGE: De største vogntogene som Lunds Tivoli kjører med veier opp i 65 tonn.

Tivoli handlet 15 nye Scania

Norske Lunds Tivoli har med stor sikkerhet den nyeste lastebilparken i bransjen i Europa.

Når sesongen starter for fullt nå i slutten av april, er 15 av de 22 lastebilene som flytter Lunds Tivoli fra sted til sted, helt nye Scania. Tidligere har tivoliet kjøpt 10–12 år gamle lastebiler som allerede har hatt et langt liv på veien. Med denne investeringen, har tivoliet satt en ny standard for sine lastebiler.

Logistikk 2024

Hva: Vårens viktigste logistikk-konferanse
Hvor: Vika Kino, Oslo
Når: 29. mai, 09:00 - 16:00 
Hvem: Nina Stokke, Unil – Bjørn Christoffer Ottersen, Nor gips – Rune Berg Stiansen, DSV – Ole Andreas Hagen, NHO LT - Runar Wiksnes, Virke – Sandra Bourbon, Bring Shelfless – Fredrik Bringager, Hive Autonomy – Merete Østby, Yara – Kent Olsson og Claes Jönsson, Consafe Logistics – Thomas Rønning Brødrene Dahl – Stig Løland, Tolletaten – Morten Høgberg, Kuehne+Nagel – Knut Gravråk, NLF – Øyvind Ludt og Glenn Lund, Moderne Transport / Logistikk Inside
Tema: Grønn. Effektiv. Lønnsom
Vi ser på ulike fasetter innen logistikk som gjør bransjen bærekraftig på alle måter; internasjonale forsyningskjeder og – forstyrrelser, AI/KI, Vareeierundersøkelse, mangfold og innovasjon, automasjon, toll/Digitoll, ny teknologi. Blant annet.

For mer informasjon og fullstendig program: www.logistikk2024.no 

Ja, også blir det tidenes hyggeligste båttur på Oslofjorden etter det faglige programmet!

Konferansen arrangeres av Moderne Transport og Logistikk Inside i samarbeid med Logistikkforeningen.

I løpet av de siste tre årene har Lunds Tivoli nemlig gjort sine største investeringen noensinne, hele 180 millioner kroner i både materiell for transport og i tivoliutstyr. Den største enkeltinvesteringen er anskaffelsen av det største pariserhjulet som kan transporteres på vei. Dette alene har en prislapp på 64 millioner kroner.

Første gang

Det er første gang Lunds Tivoli har kjøpt helt nye lastebiler. Det er en investering som ikke lar seg regne hjem økonomisk, men likevel mener Aasmund Lund, fjerde generasjons eier av Lunds Tivoli, det er helt nødvendig.

– For oss var dette det eneste riktige. Det handler om arbeidsplassen til våre ansatte, fremkommelighet, sikkerhet og miljø. Det er også en miljøfaktor å ha biler og utstyr som varer. Planen er å nedskalere bilparken noe fra dagens nivå og bytte de resterende lastebilene i løpet av de nærmeste årene, sier Lund.

Stor aktivitet

REKKE: Til sammen 15 nye Scaniaer skal frakte Lunds Tivoli fra sted til sted i Norge. Det er første gang de har kjøpt helt nye lastebiler.

Den omreisende delen av Lunds Tivoli besøker rundt 30 steder i Norge i løpet av sesongen. Det er i de største byene og på store arrangementer tivoliet settes opp, og i 2023 var det 4,5 millioner gjester som besøkte Lunds Tivoli. Sesongen strekker seg fra midten av april til midten av januar.

Aasmund Lund overtok familiebedriften for 28 år siden. Den ble startet av hans oldefar i 1895. Da Aasmund overtok, omsatte tivolidelen av konsernet for 15 millioner kroner. Fjorårets sesong endte med en omsetning på 107 millioner på samme del av virksomheten, mens hele konsernet har hatt en omsetning imellom 350 og 450 millioner de senere årene. Det største arrangementet de har, er Jul i vinterland i Spikersuppa i Oslo.

Selv om det er mange forflytninger og steder som besøkes hvert år, går ikke lastebilene mer enn rundt 10.000 kilometer hver sesong. Når tivoliet er ute på veien, er det mellom 33 og 55 mennesker som er på jobb for Lunds Tivoli. På de største arrangementene leies det inn ansatte så de runder 100 mennesker på jobb.

Høye totalvekter

Den største attraksjonen som flyttes rundt, er det nye pariserhjulet. Til dette trengs seks vogntoglass, hvor tre av lassene har en totalvekt på rundt 65 tonn.

Tivolibransjen har ikke krav om registrering på sine hengere og traller. Dermed er det heller ikke krav om EU-kontroller på dette utstyret. Reglene er faktisk så spesielle at hvis hengerne skal kjøres med på dagtid, er det krav om at de skal kontrolleres på bremsetester. Hvis de skal kjøres med kun nattetid, er ikke dette et krav.

RIKTIG INVESTERING: Aasmund Lund er fjerde generasjon sjef for Lunds Tivoli. I de 129 årene de har holdt på, er han førstemann som har kjøpt nye lastebiler.

– Vi skulle ønske det var mulig å registrere alt utstyret vi har. Det hadde gjort det enklere for oss også når det gjelder finansiering, sier Aasmund Lund.

Han er opptatt av at de skal ha utstyr som skal være best i bransjen. Derfor har Lunds Tivoli i alle år hatt full gjennomgang av bremser på alle sine hengere, selv om det ikke har vært et lovkrav.

Aasmund Lund sier de har vært i forkant med å innføre rutiner for å fange opp nye regler og pålegg.

– Lunds Tivoli skal være den ledende i Europa for våre arbeidstakere. Det skal vi være med å ha gode lønnsbetingelser, være en trygg og god arbeidsplass med de beste fasilitetene som mobile kantiner og boforhold, sier Aasmund Lund.

Gleder seg

De ansatte i Lunds Tivoli som skal ut på veien med helt nye lastebiler, gleder seg. Både til økt komfort, driftssikkerhet og en topp moderne bilpark.

– De som skal kjøre bilene, er i himmelen og gleder seg enormt. For oss blir det en stor fordel å kunne se hvor bilene er og få bedre vedlikehold av lastebilene, sier Lund.

Godt samarbeid

De 15 nye Scania-bilene som skal ut på veien nå, fordeler seg mellom 11 trekkvogner og fire normalchassis med containerrammer. Alle bilene har Scanias 13-liters motor med Super-drivlinjen. Alle bilene har R-hytte med normaltak. Det er flest biler med 460 hestekrefter, mens resten har 560.

– Scania var på ballen hele tiden. De har vært flinke til å finne løsninger, og har hatt særdeles god oppfølging. For meg og oss handler det like mye om reisen til som selve sluttproduktet, sier Aasmund Lund.

Lunds Tivoli har eget verksted som skal ta deler av vedlikeholdet. Likevel er det Scania som skal ta tyngre vedlikehold og EU-kontroller på bilparken og hengere i de periodene tivoliet ikke er ute på veien.

 

Powered by Labrador CMS