Trafikksikkerhet:

STYGG ULYKKE: Et vogntog mistet kontrollen over semien som kom over i motgående og traff i front.

Sven Eirik ble reddet av sideairbagen

Sven Eirik Heggestad ble den første i Norge som løste ut sideairbagen i en nyere Scania.

RART: At bilene ikke har airbag som standard synes Sven Eirik er rart.

Sven Eirik Heggestad var på vei langs riksvei 5 i Sogn med fullt lass drivstoff. Imot kom en semitrailer. Sjåføren som kom mot mistet grep og fikk sleng på tralla. I noen sekunder så den trauste sogningen at semihengeren kom mer og mer over i hans kjørebane. Sammentreffet er uunngåelig.

Det var 12. mars i 2019 ulykken, som kunne gått så mye verre, skjedde. Sven Eirik var på veien med sin halvt år gamle Scania R 650 tankbil, som kun hadde rullet 30.000 kilometer.

Skjedde fort

Lundebakken opp mot Fjærlandstunnelen er kjent for å være ugrei vinterstid. Denne marsdagen, hvor snødrevet ble tettere og tettere, ble ikke noe unntak i så måte.

SER DET GÅR GALT: I det som føltes som en evighet så Sven Eirik at semien kom mot han.

– Jeg så med en gang at dette kommer ikke til å gå bra. På en måte føltes det som det var over på et knips. På en annen måte føltes det som en evighet fra jeg så traileren til det smalt, sier den sindige sogningen. Sekunder senere lå tankbilen nesten helt opp ned i skråningen, med Sven Eirik hengende i sikkerhetsbeltet.

Redningen

Det eneste han fikk av fysiske skader i smellen, var noen risp og kutt på hendene og et kutt i hodet. I tillegg slo han skulder og armen da han løste ut sikkerhetsbeltet og falt ut av stolen. I forhold til de enorme materielle skadene var han i praksis uskadd, men litt mørbanket.

– For meg er det helt åpenbart at grunnen til at det gikk så bra er sideairbagen, sier han.

– I forkant av at jeg bestilte bilen kom sideairbagen opp som tema i en av samtalene med selger Håkon Frivik. Etter å ha hørt om den var jeg aldri i tvil.

Burde vært standard

Han har kjørt tankbil i brorparten av sitt yrkesliv. I den bransjen har det alltid vært et stort fokus på sikkerhet og HMS. Men å ha airbag i lastebilene har aldri vært tema for de selskapene han har kjørt for.

– Etter denne ulykken kommer jeg aldri til å bestille en ny bil uten airbager. Personlig synes jeg det er rart det ikke kommer som standard fra leverandørene, sier Sven Eirik.

Raskt tilbake

Etter ulykken var han tilbake i lastebilen etter bare noen uker. For han var det en måte å bearbeide ulykken på. Selv nå, fem år etter ulykken, skjer det situasjoner langs veien nærmest daglig som vekker minner, og han føler rett som det er at biler er på vei over i hans kjørefelt.

– Det er nok kona som fikk den verste støkken. Jeg snakket med henne rett før ulykken. Det neste som skjedde var at hun hørte på radioen at det hadde vært en ulykke med en tankbil ved tunnelen, samtidig som jeg ikke svarte på telefonen, sier han ettertenksomt.

Selv om han var forholdsvis uskadd, så hadde han mistet telefonen i kaoset inne i hytta.

En gang til

TILBAKE: Svein Eirik Heggestad fra Sogn var en av de første som fikk bruk for Scanias sideairbag. Den gjorde at han bare fikk noen skrammer etter møteulykken med et annet vogntog i 2019.

I begynnelsen av mai hadde bladet Scania Fokus gjort avtale med Sven Eirik om å møtes for å fortelle denne historien om airbagen som høyst sannsynlig reddet livet hans.

Planen var å møte han på Voss etter at han hadde lastet i Bergen, og følge han tilbake til Sogn. Mens vi står og venter langs E16, avtar trafikken, og det kommer trafikkmelding fra NRK om en ulykke i Trengereidtunnelen.

Igjen var det Sven Eirik som hadde blitt truffet av en bilist som ikke holdt sitt kjørefelt. I en høyresving kjørte den møtende stasjonsvognen rett frem. Den traff tankbilen rett bak framhjulet, fulgte hele siden bakover og smalt for fullt inn i hengerens framaksling.

Den ene felgen på hengeren fikk et 90 graders hakk som klemte felgen inn mot navet. Fordi det var tvillinghjul på denne akslingen, lot vogntoget seg kjøre for egen maskin ut av tunnelen etter ulykken. Med ny felg og dekk på hengeren kunne han fortsette hjem til Sogn. Selv om det ble skader for over en halv million på bilen.

Også denne gangen hadde Sven Eirik flaks. Tilfeldighetene gjorde at han ikke fikk den møtende bilen i fronten. Og han fikk ikke bruk for airbaggen. Denne gangen.

OPP NED: Sekunder senere lå tankbilen nesten helt opp ned i skråningen, med Sven Eirik hengende i sikkerhetsbeltet
ULYKKESSTEDET: Så slik ut og viser hvordan tankbilen ble liggende.
Powered by Labrador CMS