UTFORDRINGER: Å se små og myke trafikanter kan være vanskelig fra førerhuset på en lastebil.

Ny generasjon sikkerhetssystem

Volvo lanserer neste generasjon sikkerhetssystemer for å verne om fotgjengere og syklister.

Publisert

Travle trafikksituasjoner utgjør daglig en sikkerhetsrisiko for myke trafikanter. Derfor introduserer Volvo to sikkerhetssystemer som fokuserer på å verne om fotgjengere og syklister.

Volvo Trucks utvikler kontinuerlig sine aktive sikkerhetssystemer for å beskytte myke trafikanter, som syklister og fotgjengere, med mål om å komme stadig nærmere selskapets langsiktige visjon om null ulykker som involverer lastebiler fra Volvo.

Dette er lansert

Det siste eksempelet er Volvos Active Side Collision Avoidance Support, der ordet "aktiv" er nøkkelen. Dette er en videreutvikling av et eksisterende sikkerhetssystem, hvor den aktive bremsefunksjonen er kommet til. Ved å bruke radarsensorer for å oppdage syklister som nærmer seg, kan systemet advare sjåføren, og hvis det blir nødvendig, kan systemet nå også aktivt bremse lastebilen for å unngå en kollisjon med syklister når lastebilen svinger mot passasjersiden.

OVERSIKT: Systemene skal hjelpe lastebilsjåføren til å ha oversikt på hva som er rundt bilen, og om det kommer noen uforutsett for nær bilen enn det som er trygt.

– Lastebiler er involvert i 15 prosent av ulykkene med dødsfall, og bytrafikken kan være utfordrende, også for de mest erfarne lastebilsjåførene, sier Anna Wrige Berling, direktør for trafikk og produktsikkerhet i Volvo Trucks.

– Hos Volvo Trucks jobber vi kontinuerlig med å forbedre hvordan våre lastebiler yter innen sikkerhet for å beskytte både sjåføren og andre trafikanter. Dette sikkerhetssystemet er rettet mot å verne om syklister i bymiljøet og representerer en av våre nyeste innovasjoner og tar oss ett skritt nærmere vår langsiktige visjon om null ulykker som involverer lastebiler fra Volvo.

Active Side Collision Avoidance Support blir mulig å bestille for kunder fra november 2024 på modellene i Volvo FH-, FM- og FMX-seriene i alle markeder på verdensbasis.

Nødbremsesystem

Det neste systemet er Volvo Trucks’ neste generasjon Kollisjonsvarsler med nødbrems. Systemet ble lansert i 2012 og har siden blitt kontinuerlig forbedret. Det bruker både kamera- og radarsensorer for å overvåke trafikken foran lastebilen, og hvis det oppdager en fare for kollisjon, vil systemet først varsle sjåføren og, hvis det er nødvendig, automatisk bremse for å unngå eller begrense kollisjonen.

Med de siste forbedringene kan systemet, i tillegg til andre kjøretøy, nå også oppdage, varsle om og bremse for fotgjengere og syklister. Systemet er godkjent for det nye og strengere EU-regelverket* for avanserte nødbremsesystemer som ikke blir gyldige før i 2028. I tillegg overgår systemet fra Volvo Trucks kravene i det kommende regelverket når det gjelder hvilke trafikksituasjoner det er utformet for å dekke.

– Vi er glade for at de lovpålagte kravene blir innført i tråd med vår egen visjon om null ulykker, sier Anna Wrige Berling.

– Men hos Volvo venter vi ikke på lovgivningen – vi fortsetter å utvikle og overgå de lovpålagte kravene med nye funksjoner som bygger opp under våre ambisiøse mål.

Dette nødbremsesystemet blir standardutstyr i Europa på alle Volvo FH-serie-, FM- og FMX-lastebiler fra 2025 og blir tilgjengelig som tilvalg globalt.

Powered by Labrador CMS