TESTER: Volvo Trucks refererer til realistiske tester i denne pressemeldingen når de opplyser om redusert forbruk med den nye motoren.

Sterkest og med redusert forbruk

VOLVO FH16: Realistiske tester viser at den helt nye motoren i Europas kraftigste lastebil, Volvo FH16, oppnår 5 prosent bedre drivstofføkonomi og lavere utslipp. Samtidig har den sju prosent bedre dreiemoment.

Publisert

Det er en kombinasjon som øker effektivitet og produktivitet for de mest krevende transportoppgavene, melder Volvo Trucks i en pressemelding.

Den nye Volvo FH16 er Europas kraftigste lastebil (780 hk), men er også drivstoffeffektiv, og den kan kjøre på hundre prosent fornybare drivstoff, skriver Volvo i pressemeldingen som vi gjengir her.

Ned med forbruk

Volvos helt nye D17-motor i den ikoniske Volvo FH16 er konstruert for de tøffeste transportoppdragene og for å levere enestående ytelse og slitestyrke. Når man sammenligner den nye Volvo FH16 med 17-liters motor og 780 hk med forgjengeren, øker den nye lastebilen dreiemomentet med sju prosent samtidig som drivstofforbruket og CO₂-utslippene går ned med fem prosent.*

Den helt nye motoren er også tilgjengelig i den nye Volvo FH16 Aero, som gir enda bedre drivstofføkonomi når den kombineres med det aerodynamiske førerhuset.

– Våre ingeniører har levert en motor som sammenlignet med samtlige europeiske lastebiler på markedet har det høyeste dreiemomentet og ytelsesnivået, i tillegg til overlegen drivstoffeffektivitet. Faktaene snakker for seg selv – mer dreiemoment og kraft med betydelige drivstoff- og CO₂-besparelser er et fantastisk resultat. Dette betyr at våre kunder kan utføre sine oppdrag mer effektivt og med høyere produktivitet, sier Jan Hjelmgren, sjef for produktledelse og kvalitet i Volvo Trucks.

Denne nye og drivstoffeffektive motoren er ett eksempel på at Volvo Trucks jobber utrettelig for å redusere drivstofforbruk og CO₂-utslipp fra eksisterende drivlinjeteknologier, parallelt med at man introduserer nye teknologier.

Tre ytelsesnivåer

Volvos nye 17-liters Euro 6-motor kommer i tre ytelsesnivåer: 600 hk, 700 hk og 780 hk. Dreiemomentet har økt til 3000 Nm, 3400 Nm og 3800 Nm i toppversjonen. Girkassen er oppdatert til å håndtere 3800 Nm, og den interne effektiviteten i girkassen har blitt ytterligere forbedret i versjonene på 3000 Nm og 3400 Nm.

Sertifisert for biodrivstoff

Den nye D17-motoren er sertifisert til å kjøre på HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) i alle ytelsesnivåene. Versjonen med 700 hk er også sertifisert til å kjøre på 100 % biodiesel (B100).

Volvo FH16 og FH16 Aero med den nye D17-motoren vil være mulig å bestille mot midten av 2024 og produksjonen starter i andre halvdel av 2024.

* Testresultat utført på vei, med D17 780 hk mot D16 750 hk, 55 tonn vogntogvekt.

Powered by Labrador CMS