Halvparten av godset på vei – mye rør i Norge
Og slik har det egentlig «alltid» vært.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Godstransporten i EUs 27 land har økt med 40 prosent fra 1995 til 2018 målt i tonnkilometer. Lastebiler står for halvparten av transporten, og fordelingen mellom de ulike transportformene har vært svært stabil i hele perioden. Det viser tall fra Eurostat, som SSB har publisert.
Lastebilen tok mye av økningen
I perioden fra 1995 til 2018 økte det samlede godstransportarbeidet i EU med rundt 950 milliarder tonnkilometer. Veitransport med lastebil økte med 52 prosent, og utgjorde 61 prosent av den samlede økningen. Mesteparten av resten av veksten, sto sjøtransporten for.
Fordelingen mellom de ulike transportformene har vært svært stabil. I 1995 sto veitransport med lastebil for 47 prosent av transportarbeidet. I 2018 var andelen 51 prosent, og i mellomtiden har tallet variert mellom 46,9 prosent og 52,9 prosent.
Sjøtransporten sto for 28 prosent av transportarbeidet i 1995 og 29,2 prosent i 2018. Andelen har aldri vært høyere enn i 2018, og var på sitt laveste i 2007 med en andel på 25,8 prosent.
Mye rør i Norge
Norge har noen ganske andre tall enn EU, noe som skyldes at mye olje og gass blir fraktet i rørledninger. Transport gjennom rørledninger sto for 36,4 prosent av transportarbeidet i Norge i 2018. Sjøtransport var nest størst med 33,2, mens veitransport sto for 27,6 prosent. I EU utgjør transport i rørledninger kun 3,1 prosent av transporten.
EU har en betydelig større andel av godset som går på tog enn i Norge, med 12,6 prosent mot Norges 2,8 prosent.