Vei-vekst for Leman i Norge
Koronapandemien birdo til kjempesuksess for flere hjemleveringstjenester, årene etter har ikke vært like lett.
Det globale transport- og logistikkselskapet Leman har utvidet sin veitransportvirksomhet i Norge de siste
årene. I fjor var veksten på biltransport 13 prosent og hittil å år har den vært på 20 prosent, opplyser selskapet i en pressemelding.
Leman vil derfor fortsette å investere i de ansatte for å ytterligere kunne
følge kundenes ønsker gjennom 2023:
- Selv om vi også kan merke den generelle nedgangen i markedet, har
vi opplevd en økning i importen til Norge fra det meste av Europa. Det ser ut
til at det er stor tillit til Leman fra kunder som i likhet med oss ønsker å
fokusere på personlig relasjoner. Vi er ikke bare speditører, vi fungerer også
som personlige rådgivere for våre kunder, og de blir ikke bare enda et nummer i
rekken, sier Rasmus Winther, teamleder i Drammen.
Europa-import
Selskapet opplyser at det har en svært bred sammensetning av kunder. Det
er særlig importen av varer til det norske markedet som fylles opp, og det
spenner vidt mellom alt fra øl, vin, gummi, leker, farmasøytiske produkter til kunstgress og kjøledisker.
- Rundt 80-90 av våre kunder er norske, og de importerer kort sagt
alt. Vi er ikke en nisjetransportør, og vi skal – og kan – håndtere det hele.
For øyeblikket opplever vi særlig interesse for import fra Øst- og Sør-Europa,
men våre kunder er bredt representert på hele kontinentet, sier Morten
Kristensen, ansvarlig for bilavdelingen i Vestby.
Innebygget klimaløsning
Transportselskapet opplyser også at det opplever en utvikling i
markedet på to konkrete områder, noe som passer Leman godt:
- Vi opplever økende interesse fra kunder som ser etter en
fullserviceleverandør som i tillegg til transport også kan ta seg av fortolling
av importvarer. Her har vi spesialisert oss i flere tiår, så her mener vi at vi
har god kontroll. I tillegg opplever vi også en økende interesse for
klimabevisste transportløsninger, og våre kunder drar derfor nytte av vår
innebygde løsning for å beregne og lese klimaregnskapet for hver enkelt
forsendelse», avslutter Morten Kristensen.