– Dette er svært trist, sier Roadfeeder-sjef Lene Mellum som onsdag måtte ta de tunge skrittene til skifteretten. Foto: Per Dagfinn Wolden

Roadfeeders er konkurs

– Det gikk nesten ett år uten at vi fikk nye kunder.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det forteller Roadfeeders-direktør Lene Mellum til Romerikes Blad (RB) etter at konkurs-avgjørelsen er tatt.

– Veldig trist, sier hun til RB etter at konkursen var et faktum onsdag morgen.

Håpet nå er at konkurrenter eller andre vil overta virksomheten og redde arbeidsplassene for rundt 100 ansatte.

– Det er sammensatte grunner til at dette ikke går lenger, sier Lene Mellum til RB og trekker fram en vesentlig faktor:

– Samtidig som vi tok i bruk det nye anlegget vårt innenfor flyplassgjerdet på Oslo Lufthavn lanserte Avinor planene for sitt nye sjømatsenter. Det førte til at mange kunder satte seg på gjerdet for å avvente mulighetene sine.

 

Bekrefter oppbud

RB skrev tirsdag at transportgiganten var på konkursens rand, og at det ble jobbet intenst for å redde selskapet fra å måtte melde oppbud.

Men onsdag måtte Roadfeeder-sjefen ta de tunge skrittene til skifteretten.

– Det som er viktig for oss nå er å gjøre hva vi kan for at konkursen får minimale konsekvenser for kunder og ansatte. Vi vil gjennomføre vår avvikling på en god måte, sier Mellum til RB.

Håper konkurrenter overtar

Under arbeidet med å finne en løsning skal det ha pågått samtaler med konkurrenter i bransjen. De har ikke vist nok interesse for overtakelse foreløpig. En konkurs kan endre på det.

– Jeg vil jo anta at virksomheten vår er interessant for andre. Det vil også være bra for flyfraktbransjen. Uten oss vil det oppstå nærmest en monopolsituasjon innenfor flyplassgjerdet på Oslo Lufthavn, påpeker Mellum overfor RB.

Følger saken tett

Flyplass-eier Avinor skriver i en epost til RB at de føler med de ansatte i den situasjonen som har oppstått, og at de følger Roadfeeders-prosessen tett.

– Det er imidlertid litt tidlig å si om dette får noen større konsekvenser for cargohåndteringen ved Oslo lufthavn, skriver kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud.

Det er i dag bare ett annet kjølelager innefor flyplassgjerdet på Gardermoen; Oslo Perishable Center hvor transportørene DHL og Schenker er på eiersiden. Avinor starter bygging av et nytt sjømatsenter neste år.

– Avinor mener at det er behov for flere aktører i markedet utover sjømatsenteret. Vi er trygge på at sjømatsenteret vil bli en suksess etter god dialog med sjømateksportørene de siste to årene, og vi er sikre på at det er et marked for flere aktører som driver med flyfrakt på innsiden av gjerdet på Oslo lufthavn, skriver Ulverud.

Powered by Labrador CMS