Full «trøkk» hos Lerøy
De første autonome STILL-truckene i Norge skal leveres til Lerøy Midt.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Truckene blir et viktig ledd i verdikjeden til lakseprodusentens nye storsatsing. Lerøy bygger for tiden et nytt slakteri på Hitra som er planlagt ferdigstilt i 2018.
De nye selvgående EXV-palletruckene skal laste og losse et titalls paller hver eneste time.
Innovativ teknikk
Kristian Leistad, teknisk leder på anlegget, har klare meninger om hva som er viktig for at slakteriet skal være så effektivt som mulig.
- Å velge teknologi som er innovativ er viktig på et moderne lager. For oss er innovasjon den største driveren når det gjelder valg av selvgående trucker. Miljø og effektivitet kommer som en bieffekt av innovasjonen, og begge deler er viktig for Lerøy, sier Leistad.
STILL Norge ble valgt som leverandør basert på tre hovedgrunner.
– Truckleverandøren var positiv til å ta på seg dette prosjektet i et miljø som krever mye av utstyret, de kom med løsninger vi har troen på og de leverer til en pris som gjør at vi kan forsvare investeringen, sier Leistad.
Løfter laksen
Roar Andersen i STILL Norge, som nettopp overleverte 10 trucker til SalMar, sier at salget er et hint om en større satsing i fremtiden.
– Noe vi er godt forberedt på. I Norge er kostnaden på arbeidsfolk så høy sammenlignet med andre land at automatiseringen av fabrikker, lager og industrien generelt fort lønner seg for de som er endringsvillige, sier Andersen.
Tidlig ute
Lerøy Midt går i front når det gjelder automatisering i produksjonen av sjømat.
- En autonom løsning gjør palleteringen mer effektiv siden vi kan kjøre selvgående trucker inn i arbeidsområdet til robotene, uten å stoppe robotene først. Det sparer vi mye tid på, sier Leistad.