Linde hever lista
Både dieseltrucken Linde H25 og elektriske X25 setter en ny standard for produktivitet, samtidig som forbedret ergonomi gjør truckene til en komfortabel arbeidsplass.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Dette er sannsynligvis den siste serien vår med trucker i denne klassen med forbrenningsmotor, fortalte Linde da den nye serien H20-H35 ble lansert. Elektriske motvektstrucker kan nå konkurrere med dieselvariantene, og i sommer lanserte Linde så sine E- og X-serier.
Akkurat som H-serien er de nyutviklet fra topp til bunn. E-serien er tilpasset normal bruk og erstatter dagens elektriske trucker med kapasitet fra 2 til 3,5 tonn. X-serien er utviklet for høyere ytelse og er tenkt som et serøst alternativ til diesel- og LPG-trucker. Vi testet både Linde H25 og X25 og sammenlignet resultatene.
Vi begynner med dieseltrucken Linde H25. Som alltid er hjertet i trucken Lindes hydrostat, som kombinerer fleksibilitet med utmerket kontroll. Linde benytter en Deutz-motor. Takket være økt pumpekapasitet i hydrostaten, kan dieselmotoren operere med lavere turtall, som gir en behageligere motorlyd og lavere drivstofforbruk. Vi målte 8,79 liter per 100 paller, som er langt under snittet på 11,25 ilter i denne klassen.
Når det gjelder produktivitet leverer H25 rett og slett de beste tallene vi har målt siden vi begynte disse testene for 33 år siden. Med 384 paller på åtte timer på vår testbane forbedrer Linde sin egen toppscore med 7,5 prosent, og setter en ny standard for 2,5 tonns dieseltrucker.
Romslig
Men forbedret effektivitet er ikke den eneste fordelen med nye Linde H25. Chassis og hytte er helt nyutviklet. Resultatet er en truck som er mye mer romslig og har mye flere oppbevaringsmuligheter enn tidligere.
Stigtrinnet er bare 465 mm høyt, og er dobbelt så bredt som tidligere. Fra det luftfjærede setet har føreren også spektakulært bedre sikt både forover og bakover. Dette er resultatet av slanke A-stolper, lavere kanter og en asymmetrisk mastprofil. Motvekten er gjort flatere, så sikten bakover er også god. Taket med forsterket glass gir utmerket sikt til alle arbeidshøyder.
Takhøyden innvendig er ti centimeter høyere enn tidligere. Innbygget i armlenet finner vi programmerbare brytere. Elektronisk setebelteovervåking er standard. Dersom føreren ikke har på seg beltet, vil trucken kun kjøre i krabbefart.
Standard er også Linde Load Assist, som overvåker lastvekten og forhindrer overbelastning på gaflene. Linde H25 er også fullstendig koblet opp til skyen, og kan motta fjernoppdateringer.
Litium-fordeler
Nye H25 setter definitivt standarden for dieseltrucker, men hvordan gjør den elektriske varianten X25 det? Spesialutviklet som et alternativ til dieseltrucker, er den kun tilgjengelig med et 96V/670Ah litium-batteri. X25 er bygget med 65 prosent av de samme delene som H-serien, og fabrikken i Aschaffenburg kan dermed bygge begge varianter om hverandre på den samme produksjonslinjen.
Likheten mellom de to versjonene er dermed stor, men det er forskjeller. Linde har ikke (ennå) valgt å gå for et integrert litium-batteri, og derfor er den rektangulære batterikassen fortsatt dominerende. På grunn av det er stigtrinnet høyere og smalere enn på H25, men til å være en elektrisk truck er det ganske bra. På førerplassen opplever vi litt mindre benplass enn på dieseltrucken, men ikke så mye at det er problematisk. Oppbevaringsmulighetene er derimot litt mindre generøse, og det bør det gjøres noe med. Annet utstyr som Linde Load Assist og oppkoblingsmuligheter er like.
Rekorder
Vårt hovedfokus er imidlertid håndteringen og ytelsen til Linde X25. Og de er, med ett ord, fantastiske. Ingen truck har noensinne vært så rask som denne kraftpluggen på den hissigste innstillingen. Med en toppfart på 22 km/t og strøken kontroll via to-pedal-systemet, leverer X25 produktivitet uten sidestykke. Hjelpesystemer begrenser farten i kurvene, og er etter vår mening innstilt helt perfekt. Alt er forutsigbart og mykt, noe som gir oss 381 paller på åtte timer i vår testbane. Det er langt over alle andre elektriske trucker vi tidligere har testet og bare tre paller mindre enn rekorden vi akkurat satte med H25.
Energiforbruket er også lavere enn gjennomsnittet i klasse, uansett om trucken er innstilt på høy ytelse eller i litt mindre energikrevende modus. Med ytelses-innstilling klarer vi 11 timer praktisk kjøretid før trucken må lades. Takket være det store litiumbatteriet og enkel lading, vil drift 24 timer i døgnet være lett oppnåelig. En litt mindre hissig innstilt truck kan jobbe i 13 timer før batteriet er tomt.
Konkusjon
Med H25 (diesel) og X25 (elektrisk) setter Linde standarden i begge klasser. Ingen trucker har vært mer produktive. Ergonomien er på et høyt nivå og de som bruker truckene hardt vil definitivt merke det på slutten av arbeidsdagen. Romsligheten, forutsigbarheten og det lavt støy- og vibrasjonsnivå vil redusere slitasjen på føreren.
Det finnes likevel rom for forbedringer. Plastkonstruksjonen rundt rattjusteringen virker litt slarkete på begge trucker, og X25 kunne trengt noe mer oppbevaringsplass. Håndtaket på bakre stolpe på X25 føles litt feilplassert, og mangler helt på H25. På begge trucker sliter vi med å lese lastdiagrammet på grunn av liten skrift, for mange ulike mastvarianter og dårlig kontrast. Romsligheten på Linde H25 er utmerket, og de samme kunne den vært på X25 om Linde hadde valgt et integrert batterikonsept. Kanskje noe å starte med på den neste modellen?