Helautomatisk bærekraft
Fremtidens paller frakter maten i riktig temperatur. Resultatet er bærekraftig dagligvarehandel og sjøtransport.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
De såkalte IoT-pallene på driftsanleggene til Norsk Lastbærer Pool (NLP) representerer innovasjon av høy klasse.
Driftsstasjonen er langt på vei helautomatisert. Millionvis av paller og plastkasser vaskes, kontrolleres, mellomlagres, transporteres og administreres.
NLP er et retursystem for lastbærere som forenkler logistikken rundt vareleveranser. Smartpallen tilbys som et tjenesteprodukt til leverandører og grossister.
200 transportoppdrag daglig
Lastbærerpoolen kontrollerer over 200 transportoppdrag daglig til 900 kundelokasjoner, og holder orden på 12 millioner paller og 14 millioner plastkasser årlig.
– Vi liker å si at pallene våre allerede er ganske smarte, men nå skal de bli enda smartere, forteller Kim Louise Soleng, prosjektsjef og miljøansvarlig i NLP.
Fra før av er pallene til NLP utstyrt med RFID-brikker. Disse små brikkene har antenner som gjør det mulig å lese av informasjon fra brikkene med. Nå skal det fremoverlente selskapet montere disse såkalte «smartpallene» med aktive sensorer som kan logge omgivelsestemperaturen til varer under transport og lagring.
– Jeg tror også at dette vil være positivt for sluttkonsumenten å vite at produktet er oppbevart riktig. Smartpallene kan bidra til at vi kaster mindre mat og gjøre bransjen mer bærekraftig, sier Soleng.
Kontinuerlig dokumentasjon
Riktig temperatur er avgjørende for svært mange dagligvarer. Bransjen har strenge krav til matvarer som fisk, kjøtt og grønt, og har også innvirkning på holdbarhetsmerkingen. Transportørene må også kunne dokumentere kjølenivået i bilen.
Her kommer Telenors NarrowBand IoT-teknologi (NB-IoT) inn i bildet. Det er nemlig dette nye mobilnettet NLP skal bruke til å frakte temperaturinformasjon fra pallene under transport.
– NarrowBand IoT er god på steder med dårlig dekning som store lagerbygninger og inne i lastebiler. Teknologien gjør at pallene kan være i sirkulasjon over lang tid. Vi trenger ikke bruke ressurser på å stadig bytte batterier, sier Soleng.
På 4G-nett
NB-IoT benytter seg av Telenors eksisterende 4G-nett. Til forskjell fra mobiltelefoni benytter den nye kommunikasjonsteknologien lavere båndbredde, noe som gir mer robust signalstyrke selv i krevende omgivelser.
- I tillegg er det bygget inn en funksjon som gjør at de tilkoblede enhetene går i dvale når de ikke sender informasjon. Dermed kan de spare batteri, til forskjell fra mobilene våre som «alltid er på». Dette er avgjørende for smartpallene ettersom NLP ønsker å registrere og sende temperaturen matvarene har holdt gjennom hele transportetappen, sier Soleng og viser til at IoT-sensorene som monteres på pallene kan måle omgivelsestemperatur under transport og har god dekning, selv i store lagerbygninger og inne i lastebiler.