Norsk nysgjerrighet og sveitsisk grundighet
Odlo ble grunnlagt på nordmenns behov for praktisk sportstøy. Nå styres den internasjonale klesprodusenten fra Sveits med en gjennomgående digital forsyningskjede.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Odd Roar Lofterød var svært opptatt av idrett. Han var en ivrig langrennsløper og i 1935 syklet han like godt den 3600 kilometer lange turen fra Oslo til Gibraltar.
Etter andre verdenskrig Lofterød trikotasjebedriften Odlo, like ved siden av Greverud skole i Oppegård. Bedriftens nisje ble å utvikle funksjonelt sportstøy. I 1947 startet produksjon av undertøy for kvinner, men Lofterød fikk raskt en ny idé. Sønnen hans, Odd Roar Junior, trente med det norske juniorlandslaget på skøyter. For at sønnen ikke skulle fryse under trening, skapte Odd Roar en ny treningsdrakt med bruk av Helanca-fiber. Dette ble videreutviklet til en serie ski- og skøytetrikoter. I Sapporo-OL i 1972 brukte hele 22 nasjoner sportsklærne fra Odlo.
Flyttet til Sveits
Senere utviklet Odlo også undertøyet i rent syntetisk materiale for sportsbruk, og Odlo-fabrikken var lenge en hjørnesteinsbedrift i Oppegård. I 1986 ble derimot produksjon og hovedkontor flyttet til Sveits under ledelse av Odd Roar Lofterød jr., som innså at globalisering av markedsføring og produksjon var nøkkelen til videre vekst.
I dag ligger hovedkvarteret til Odlo International AG i Zug i Sveits, og konsernet har 700 ansatte og er ledet norske Knut Are Høgberg. I Zug finner vi utvikling, administrasjon og supply chain-avdelingen, men selskapets Europa-logistikk styres fra et sentrallager i Brüggen helt vest i Tyskland. Anlegget åpnet i 2014 og har 26.000 m² areal fordelt på tre etasjer. Herfra sørger 120 ansatte for at nye Odlo-klær når sine kunder, og utfører også ekstratjenester som spesialpakking og merking. Slike tjenester blir utført på rundt en tredjedel av produktene som sendes ut fra lageret.
Mens Odlo-produkter er å få tak i i over 5000 butikker verden over, blir netthandelen blir stadig viktigere også for Odlo. Ved lageret håndteres opptil 4000 pakker daglig.
I motsetning til de fleste store klesmerker, produserer Odlo en stor del av sine klær selv – nærmere bestemt 60 prosent. Totalt kommer 70 prosent av klærne som leveres til lageret i Brüggen fra Odlos fabrikker i Europa og Tyrkia, mens resten kommer fra Østen.
Digitaliserte kjeden
For å ha kontroll på hele forsyningskjeden, investerte Odlo i 2012 i supply chain-programvaren OSCA fra produsenten Setlog. I dag er omtrent alle Odlos underleverandører i kjeden koblet opp mot OSCA. Bernd Wolf orker ikke tenke på hvordan integreringen med logistikkpartnere fungerte i tidligere tider – da var hauger av e-poster, excel-lister og hundrevis av telefonsamtaler nødvendig for at alt skulle fungere.
– Vi hadde individuelle datasiloer og det var manglende gjennomsiktighet i kjeden. I dag har vi full synlighet gjennom hele den inngående forsyningskjeden og nåværende data. Dette gjør at forsinkelser, spesielt i dagens situasjon, lett kommuniseres til alle partnere, sier Wolf.
– Odlo forutså for mange år siden at forsyningskjeder er utsatt for forstyrrelser, enten det er naturkatastrofer, streik, en pandemi eller om Suezkanalen er sperret. Dersom du tar forsiktighetsregler innen IT på et tidlig tidspunkt, trenger man ikke lære den leksen siden, og du vil alltid ha oppdatert informasjon, sier Ralf Duester i Setlog.
Full og umiddelbar oversikt
Så snart Odlo sender sine ordre fra ERP-systemet via OSCA til egne fabrikker eller fabrikkene til underleverandørene, går all kommunikasjon gjennom SCM-plattformen. Fra ordrebekreftelse og leveringsplanlegging til transportbestillinger, all aktivitet fra leverandørene, egne fabrikker og fra utvalgte transportører legges inn i systemet og bekreftes av Odlo. Kostnader, volumer, ledetider, transporttider, pakkelister og leveringstidspunkt kan overvåkes til enhver tid. Dersom noe endres, for eksempel om forsinkelser oppstår, får alle i verdikjeden umiddelbart beskjed.
For Odlo har det også verdi at kundene hele tiden kan ha oversikt over når de vil ha tilgang til produktene.
Implementeringen av den tekniske delen av OSCA-systemet gikk raskt hos Odlo. Litt mer tid tok det å få ansatte til å legge data inn i systemet.
– Vedlikehold av data er svært viktig. Forsinkelser og bekreftelser på leveringstidspunkter må føres inn i systemet, understreker Wolf.
Ifølge Duester i Setlog, er digitale systemer som OSCA, optimaliserte interne prosesser og en forsyningskjede med høy grad av samarbeid, et grunnleggende verktøy for selskaper i klesindustrien om de vil være forberedt på fremtiden. Dette fordi de må håndtere mange utfordringer samtidig. For eksempel endring fra push- til pull-markeder, større kompleksitet innen levering og distribusjon og selskapets forutsetninger for vekst og evne til å levere komplette og verdiøkende tjenester.